Subscribe: RSS Twitter

Animal-Rights-Watch-ARW-2428

دیده بان حقوق حیوانات: ساخت بندر امیرآباد اوایل دهه ۷۰ آغاز شد و بخشی از زمین‌های کشاورزی منطقه را به خود اختصاص داد. کشاورزان هم کار در ساخت بندر را به کار روی زمین‌هایشان ترجیح دادند و همراه نیروهای غیربومی، بندر امیرآباد را ساختند. حالا ساخت بندر تمام شده، بیکاری بلای جان و صید و شکار بی‌رویه هم افزایش یافته‌است. این آش حالا با طرح توسعه هزار هکتاری بندر امیرآباد ”هم” می‌خورد.
به گزارش گروه محیط زیست خبرگزاری میراث فرهنگی هنگامی که در اوایل دهه هفتاد ساخت بندر امیرآباد در جنوب شرق کاسپین با شعار اشتغال‌زایی، هزار هکتار از مرغوب‌ترین زمین‌های منطقه دهستان میانکاله را که پیش از این به کشاورزی، دامپروری و آبزی‌پروری اختصاص داشت، صرف ساخت بندر و شرکت‌های وابسته به آن کرد، برای مدتی کوتاه، بومیان و مهاجران دیگر نقاط ایران را به کار مشغول کرد. اما با اتمام ساخت در اواخر دهه هفتاد و نبود نیاز به کارگران عادی، بومیان و مهاجرانی که به هوای کار در بخش ساخت بندر به دهستان میانکاله آمده‌بودند بیکار شدند. عمده این کارگران در حال حاضر به شکار و صید در میانکاله می‌پردازند و این بر حیات وحش منطقه میانکاله تاثیر شدیدی داشته است.

«حر منصوری»، دیده بان طبیعت میانکاله در گفت و گو با CHN  گفت: «عمده‌ترین دلیل شکار در میانکاله، بیکاری بومیان منطقه است که بابت اختصاص زمین‌های کشاورزی و آبزی‌پروری و مراتع به بندر در حال حاضر شغلی ندارند. از سوی دیگر مهاجران که به هوای کار در بندر امیرآباد به این منطقه آمده‌اند و با اتمام ساخت بندر بیکار شده‌اند هم به صید و شکار رو آورده‌اند.»

به گفته منصوری، پیش از این نیز در منطقه شکار رایج بود اما نه به شکلی که امروز وجود دارد. بومیان و مهاجرانی که بابت بیکار شدن به شکار و صید در میانکاله می‌پردازند در برخی موارد نسل کشی می‌کنند و به نظر می‌رسد فقر در آن‌ها به قدری شدید است که جز این شیوه شکار راه دیگری برای تامین هزینه‌های زندگی ندارند.

به گفته او، با وجودی که اداره کل محیط زیست بر شکار در منطقه نظارت دارد اما فشار بیشتر محیط زیست بر منطقه و شکارچیان می‌تواند به برخوردهای خونین میان شکارچیان و ماموران محیط زیست منجر شود کما این که چندین بار چنین مواردی رخ داده‌است.

اما تاثیر ساخت بندر امیرآباد تنها به گسترش صید و شکار در میانکاله محدود نشده‌است. با ساخت این بندر زیستگاه‌های بسیاری در منطقه تخریب شد. به گفته منصوری یکی از مهم ترین این زیستگاه‌ها، تالاب لپو و شیخان لپو بود که به واسطه کشیدن جاده دسترسی به بندر، تخریب شدند.

اما به تازگی طرح توسعه هزار هکتاری بندر امیرآباد نیز در منطقه دهستان میانکاله مطرح شده‌است. به نظر می‌رسد با اجرای این طرح زمین‌های مرغوب کشاورزی و مراتع از بین خواهند رفت و پیامدهای ساخت بندرامیرآباد که امروز بعد از سال‌ها گریبان مردم و حیات وحش منطقه را گرفته در سال‌های آتی تشدید شود.

____________________________

کشف مفصل جدید در پای فلامینگوهای میانکاله/ تصویری

تالاب میانکاله/ تصویری۲

تالاب میانکاله/ تصویری ۱

تالاب میانکاله/ گزارش تصویری ۳

تالاب میانکاله/ گزارش تصویری ۲

تالاب میانکاله/ گزارش تصویری ۱

پرندگان میانکاله/ تصویری

پاهای شکسته فلامینگوها و ممنوعیت ورود دیده بان میانکاله به میانکاله

گزارش تصویری / صید ماهی در میانکاله

بازار پرنده فریدونکنار، سنتی ولی شرم آور/ وبلاگ میهمان

 

Leave a Reply


© ۱۳۹۸ دیده بان حقوق حیوانات – ایران · Subscribe: RSS Twitter · Animal Rights Watch - IRAN