نتایج جستجو برای “سگ کشی”

  • روز جهانی حقوق حیوانات گرامی باد/ آغاز فعالیت کمپین «سگ کشی نه!» برای پایان بخشیدن به کشتار حیوانات شهری در کشور

    روز جهانی حقوق حیوانات گرامی باد/ آغاز فعالیت کمپین «سگ کشی نه!» برای پایان بخشیدن به کشتار حیوانات شهری در کشور

    ARW10184

    دیده بان حقوق حیوانات: هم زمان با روز جهانی حقوق حیوانات، کمپین «سگ کشی نه!» برای پایان بخشیدن به کشتار حیوانات آغاز به کار کرد.

    امروز ۱۰ دسامبر به نام روز جهانی حقوق حیوانات یا IARD نامگذاری شده است. (International Animal Rights Day)

    این روز از سال ۱۹۹۸ توسط فعالان و کنشگران حقوق حیوانات گرامی داشته می شود.

    پیشینه روز جهانی حقوق حیوانات (IARD)

    هدف از نام گذاری این روز یادآوری حقوق حیوانات است که توسط انسانها به دست فراموشی سپرده شده . فعالان حقوق حیوانات در این روز با تجمع در برابر اماکنی که در آنها حقوق حیوانات نقض می شود از قبیل اسارتگاه های حیوانات، کشتارگاهها، محل های تشریح حیوانات زنده و … تجمع می کنند و شب هنگام با افروختن شمع این روز را گرامی می دارند.

    دهم دسامبر 1948 اعلامیه جهانی حقوق بشر در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید تا از جنگ جهانی دوم و تشکیل اردوگاه های کار اجباری جلوگیری کند چرا که جلوگیری از تراژدی های مشابه تنها با به رسمیت شناختن حقوق اساسی انسان ها بدون هرگونه تبعیض ممکن است. بنابراین سازمان ملل متحد اعلام کرد که احترام و کرامت بشر اساس آزادی، عدالت و صلح در جهان است.

    چند سال قبل افراد، سازمان ها و انجمن های مختلفی از سراسر جهان درخواست کردند که این روز به «سایر حیوانات»ی که در استفاده از زمین با ما شریکند نیز تسری یابد و 10 دسامبر باید روز جهانی حقوق حیوانات نیز باشد. انسان ها نیز در رده جانوران دسته بندی می شوند اما سالانه میلیون ها زیستمند دارای ادراک و احساس دیگر -با قابلیت تفکر و احساسی مانند ما- به دلیل اینکه «گونه بشر» نیستند قربانی ما (گونه بشر) می شوند. هر ساله میلیاردها گاو، خوک، گوسفند، مرغ، ماهی، خرگوش، بز، رت، موش، اسب، میمون، شتر، سگ، گربه، اردک، بوقلمون، غاز و زیستمندان دریایی زجر می کشند و در دستان ما جان می دهند.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8190

    روز جهانی حقوق حیوانات فرصتی فراهم می آورد تا به مردم یادآوری شود از آنجا که رنج کشیدن و شوق زندگی وابسته به نژاد، جنس، موقعیت اجتماعی یا گونه مشخصی نیستند، در نتیجه واژه های آزادی، صلح و کرامت واژگانی فراگیر (فارغ از نژاد، جنس، موقعیت اجتماعی یا گونه) هستند.

    در سال 1970 و 22 سال پس از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، و بیش از چهار دهه قبل واژه «گونه پرستی» در برابر تبعیض میان گونه های زیستمندان ابداع شد.

    این تفکر که سایر حیوانات «پست تر» هستند و صرفا به این دلیل که آنها با پر یا پشم زاده شده اند ما می توانیم از آنها استفاده کنیم، تعصبی غیر معقول و ناعادلانه در برابر سایر گونه ها است.

    «گونه پرستی» همچون نژادپرستی و تبعیض جنسیتی مشابهت های ما -ادراک و احساس- را نادیده می گیرد تا آن که ضعیف تر است رنج بکشد و آنکه قوی تر است برنده باشد.

    پنجاه سال پس از تصویب “اعلامیه جهانی حقوق بشر” (UDHR) در مجمع عمومی سازمان ملل متحد (در سال 1948) حامیان حقوق حیوانات دهم دسامبر 1998 را برای اولین بار به عنوان روز جهانی حقوق حیوانات اعلام کردند.

    ________________________

    اعلامیه جهانی حقوق حیوانات

    اعلام موجودیت کمپین «سگ کشی نه!» برای پایان بخشیدن به کشتار حیوانات با توجیه کنترل ازدیاد جمعیت

  • اعلام موجودیت کمپین «سگ کشی نه!» برای پایان بخشیدن به کشتار حیوانات با توجیه کنترل ازدیاد جمعیت

    اعلام موجودیت کمپین «سگ کشی نه!» برای پایان بخشیدن به کشتار حیوانات با توجیه کنترل ازدیاد جمعیت

    A4
    ​​​دیده بان حقوق حیوانات: کمپین «سگ کشی نه!» با هدف پایان بخشیدن به کشتار حیوانات در شهرها و جایگزین کردن روش های پایدار و عالمانه و اخلاقی آغاز به فعالیت کرد.

    به گزارش دیده بان حقوق حیوانات بیش از ده سال است که کشتار گسترده حیوانات در شهرها، روستا ها و حومه شهر و روستا به بهانه کنترل ازدیاد جمعیت برخی حیوانات در جریان است. در این ده سال، بر خلاف ادعای مدیران شهرها، نه تنها کشتار حیوانات مشکلی را حل نکرده است، بلکه با ارایه تصویری غیر قابل دفاع از تصمیم گیری های مدیریتی باعث هدر رفت منابع مالی حوزه مدیریت شهری به عنوان بخشی از بیت المال و مالیات شهروندان شده است.

    برخی مسوولان و مدیران تراز بالای کشور، معتقدند برخی حیوانات در زمره حیوانات موذی جای می گیرند اما تا امروز هیچ مصداقی از موذی گری را برای حیوانات اثبات نکرده اند. به علاوه از یک سو دو دلیل «پیشگیری از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان» و «ترس از حیوانات و امنیت عمومی» را توجیه کشتار اعلام می کنند و از دیگر سو به جای برخورد عالمانه بر اجرای بدوی ترین شیوه ها که در عقب مانده ترین کشورهای جهان نیز در حال توقف است پافشاری دارند. در این میان متاسفانه مدیران کلانشهر های کشور که باید در مدیریت شهری پیشرو و سرآمد سایر شهرها باشند، حتی در برخورد با جوندگان در شهرها چنان روش های نمایشی و بی اثری را انتخاب کرده اند که بیشتر به مزاح شباهت دارد.

    مقوله کنترل جمعیت حیوانات رها در شهرها مساله ای است که که در بسیاری از کشورهای جهان با روش های عالمانه با آن برخورد می شود تا بدون حیف و میل منابع مالی حاصل از مالیات شهروندان، از یک سو اثرگذاری بر جمعیت حیوانات رها در شهرها موثر و پایدار باشد و از دیگر سو با روش های بدوی، وحشیانه، غیر اخلاقی، آزارنده و غیر شرعی باعث ظلم به حیوانات نیز نشود.

    کمپین «سگ کشی نه!» با علم و احترام به عقاید و باورهای مختلفی که مابین حامیان حیوانات، حیوان دوستان، مدافعان حقوق حیوانات و گروه های مختلفی که در این زمینه فعالیت داوطلبانه دارند و با اعتقاد به اینکه در عین تکثر عقاید، حذف قطعی و دایمی کشتار حیوانات هدف مشترک همه گروه ها است، اعلام موجودیت می کند.

    هدف اصلی کمپین «سگ کشی نه!»:

    توقف قطعی و دایمی کشتار حیوانات با توجیه کنترل ازدیاد جمعیت

    اهداف فرعی کمپین «سگ کشی نه!» :

    به رسمیت شناخته شدن و صدور مجوز رسمی برای پناهگاه های حیوانات توسط مسوولان کشوری و استانی و بالتبع حمایت قانونی و قضایی از فعالیت های حیوان دوستانه و داوطلبانه

    شراکت رسمی پناهگاه های منطقه ای در مراحل تصمیم گیری برای کنترل ازدیاد جمعیت گونه های هدف هر منطقه، شهر و استان

    شراکت رسمی و اولویت دادن به پناهگاه های داوطلب در مناقصات مدیریت شهری هر منطقه، شهر و استان

    استفاده از توان نظارتی گروه های داوطلب بر فرایند اجرایی و روش های کنترل ازدیاد جمعیت حیوانات

    هم افزایی گروه های فعال موجود برای حمایت از سایر گروه ها یا گروه های در شرف تاسیس برای ایجاد تسهیلات اجرایی، قانونی، مدنی و آموزشی

    همراهی با کمپین:

    همراهی با کمپین در دو قالبت «همراهی رسمی» و «هواداری» پیش بینی شده است.

    «همراهی رسمی» برای تمام گروه هایی که به هر شکل با نام و برند مشخص در قالب پناهگاه، کمک رسانی، درمان، امداد و نجات، فرهنگ سازی، آموزش و امثالهم فعالیت می کنند با درج لوگو، نام و نشان در تمام فعالیت ها پیش بینی شده است.

    «هواداری» برای افراد و گروه هایی که بدون نام و برند مشخص مشغول فعالیت هستند پیش بینی شده است. در طول زمان فعالیت کمپین، ارتقای وضعیت گروه ها از «هوادار» به «همراه رسمی» مقدور خواهد بود.

    مدت زمان فعالیت کمپین:

    مدت زمان پیش بینی شده برای نایل شدن به هدف اصلی در گام اول، حداقل زمان ممکن و حداکثر یک سال است. تصمیم گیری برای ادامه فعالیت منوط به تصمیم جمعی «همراهان رسمی» خواهد بود.

    دایره شمول:

    کمپین «سگ کشی نه!» در حیطه کنترل عالمانه ازدیاد جمعیت حیوانات در جوامع بشری (مانند شهر، روستا، حومه) فعالیت خواهد کرد و فقط بر موضوع کشتار سگ ها متمرکز نخواهد بود. نام کمپین به دلیل شناخته شده بودن واژه «سگ کشی» و استفاده مسوولان از این روش در بسیاری از شهرها انتخاب شده اما کمپین به حیطه کشتار سایر گونه ها من جمله گربه ها، جوندگان و پرندگان نیز ورود خواهد داشت.

    دوشادوش هم، علیه کشتار

    راه های ارتباط و اطلاع از فعالیت های کمپین «سگ کشی نه!»:

    ایمیل: nodogkilling@gmail.com

    هشتگ: #سگ_کشی_نه

    کانال کمپین در تلگرام:  https://telegram.me/NoDogKilling

    لینک گروه تلگرام در کانال کمپین ارسال خواهد شد.

    شناسه مدیریت کمپین در تلگرام (فرزاد فرهادیار): @No_Dog_Killing

  • هشدار یک حقوقدان: سگ کشی ممنوع!/ ضرورت منع حیوان آزاری و رعایت حقوق حیوانات در ایران

    هشدار یک حقوقدان: سگ کشی ممنوع!/ ضرورت منع حیوان آزاری و رعایت حقوق حیوانات در ایران

    دیده بان حقوق حیوانات/ محمد رضا زمانی درمزاری(فرهنگ)*: اخبار مکرر حیوان آزاری و کشته شدن حیوانات مختلف در مناطق مختلف کشور و اخیراً، فاجعه ” سگ کشی در شیراز” با بازخوردهای ملی و بین المللی متعددی همراه بوده است. صرفنظر از مذموم بودن ایذاء و آزار حیوانات به اشکال گوناگون، تکرار و تدوام این روند، زنگ خطری جدی نسبت به وضعیت محیط زیست و حیات حیوانات در ایران و متاثر شدن افکار عمومی و رسانه ها بوده و سبب طرح مسئولیت های حقوقی و بین المللی دولت ایران و عاملین آن، حسب مورد خواهد بود که بر لزوم رعایت حقوق حیوانات و تضمین حفظ حقوق آنها و نیز پیشگیری از تکرار حیوان آزاری و تعقیب مراتب ، همراه با ” تدوین نظام جامع حقوق حیوانات در ایران” تاکید می گردد.

    سگ کشی شیراز در یک نگاه :

    در پی انتشار فیلمی کوتاه در اواخر فرودین ماه سال جاری در شبکه های مجازی  و نشان دادن چهار نفر در حال تزریق ماده ای نامعلوم به یک قلاده سگ و کشتن دردناک آنها، موجبات اعتراض گستردۀ دوستداران حیات وحش و حقوق حیوانات فراهم گردید و سبب تحصن فراگیر آنها در مقابل سازمان حفاظت از محیط زیست در تاریخ 30/1/1394 در تهران و بسیاری دیگر از شهرها، در اعتراضی هماهنگ نسبت به اقدام غیرانسانی مزبور و تعرض به حیات حیوانات و سگ های مزبور سبب شد.

    “در میان حوادث و رویدادهای تلخی که درباره محیط زیست کشورمان منتشر می‌شود و نگرانی از آینده جامعه ایرانی را دامن می‌زنند، سگ کشیِ دردناک اخیر اتفاقی استثنایی به شمار می‌آید، زیرا توانسته به رخدادی کم نظیر تبدیل شده و نوع جدیدی از مطالبه‌گری را به جامعه معرفی کند؛ شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی در نقاط مختلف”.(1) اعتراضات گسترده و فراگیر دوستداران محیط زیست و حقوق حیوانات در کشور با استفاده از ظرفیت های گروهی و فضای مجازی و سایبری، علاوه بر بازتاب گسترده داخلی و بین المللی آن، همراهی بسیاری از مسئولان، از جمله خانم دکتر ابتکار، ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست را نیز با خود به همراه داشت.

    مبنای اصلی این اعتراضات در حیوان آزاری و کشتن تاسف بار سگ ها در شهرک صنعتی شیراز، با استفاده از اسید و محکوم نمودن این اقدام غیرانسانی و خشونت آمیز نسبت به حقوق و حیات حیوانات اعلام شده است. علی رغم انکار شهرداری شیراز در این باره، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور بر مسئولیت شهرداری مزبور در این باره تاکید دارد. به گفته خانم دکتر ابتکار؛ “…تمام مسوولیت این مساله برعهده شهرداری است و شوراها و دهیاری ها ناظر بر آن هستند و سازمان محیط زیست به طور مستقیم در چنین موضوعاتی تکلیف قانونی ندارد، اما چون مدافع حقوق حیوانات هستیم؛ به این مساله ورود می کنیم و از تمام ظرفیت سازمان برای روشن شدن این مساله استفاده خواهیم کرد….” (2)
    خانم دکتر ابتکار، همچنین،در نامه صادره برای وزیر کشور، ضمن به رسمیت شناختن حقوق حیوانات، با تاکید بر اصلاح، به روز رسانی و اجرای کامل دستورالعمل مربوط به کنترل جمعیت سگ های رها شده  از سوی دبیرخانه ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان در حوزه معاونت امور عمرانی آن وزارتخانه و نیز تقبیح و مذموم دانستن استفاده از سم و اسید برای معدوم کردن تعدادی سگ در استان فارس و جریحه دار شدن افکار و احساسات عمومی، بنا به اخبار منتشره، بر آمادگی سازمان حفاظت محیط زیست برای هرگونه همکاری در زمینه تدوین قانون، شیوه نامه و یا دستورالعمل لازم در زمینه رعایت حقوق حیوانات تاکید کرده است. (3)

    گرچه، مبنای اعلام نظر دکتر ابتکار در تسری مسئولیت شهرداری شیراز نسبت به فاجعه سگ کشی در اظهارات وی، قبل از تدقیق مراتب، مشخص نشده و مبنای سلب مسئولیت از سازمان حفاظت از محیط زیست و دولت متبوعه وی، با وجود تعهدات بین المللی دولت نسبت به کنوانسیون های بین المللی مربوط به حقوق حیوانات و گونه های جانوری و گیاهی مشخص نیست و این شیوه اعلام نظر از سوی بالاترین مقام محیط زیستی کشور محل تعمق و محل تامل است؟!، با این وجود، مشارکت و حضور این مقام مسئول محیط زیست در تجمع اعتراض آمیز سمن های محیط زیستی و حقوق حیوانات در مجاور سازمان تحت مدیریت خود، گامی در جهت پیوند و همنوایی اعتراضات به عمل آمده گروههای مردم نهاد محیط زیستی و مردم علاقمند به حقوق حیوانات با سازمان مزبور بوده که در جای خود، از اهمیت برخوردار است.

     در این میان، دیده بان حقوق حیوانات ضمن اعتراض و محکوم نمودن سگ کشی در شیراز، اقدام دوائر تابعه شهرداری آن شهر را فاقد توجیه شرعی، عقلی، اخلاقی، بهداشتی و علمی دانست. به گزارش دیده بان حقوق حیوانات، استفتای انجام شده از مراجع تقلید شیعه، حاکی از آن است که حتی، در صورتی که موذی بودن برخی گونه های حیوانات شهری اثبات شود، دفع آنها تابع مراحل خاصی است که کشتار، نه تنها آخرین راه بوده، بلکه مشروط به شرایطی است که در مقایسه با سگ کشی های جاری در کشور می توان ادعا کرد؛ هیچ یک از این شرایط، نه تنها اجرا نمی شود که به صورتی عامدانه، برای مخفی نگه داشتن آن نیز تلاش می شود.. بر این اساس و بنا به اظهار امیر شریفی، مدیر مسئول آن دیده بان؛با اعتقاد به روش کنترل با شفقت، عالمانه، پایدار و غیر عامل ازدیاد جمعیت حیوانات، و با اقدامی ترویجی، طرح جایگزین کشتار را به مراجع مختلف تصمیم گیری ارایه کرده که پیرو آن تغییرات مثبتی در نگرش تصمیم گیرندگان در زمینه کنترل جمعیت حیوانات شهری ایجاد شده است و تاکید مسوولان بر سه عامل آب، لانه و غذا به عنوان عوامل اصلی موثر بر جمعیت، نشانه بارز آن است…”.(3)

    حقوق حیوانات در ایران

    حیوانات، بخشی از جامعه طبیعی و زیست محیطی را تشکیل می دهند و در برقراری توازن در نظام طبیعت، نقش موثر و غیرقابل انکاری دارند.حیوانات به مانند انسان ها از حقوق خاص خویش مانند حق حیات، حق درمان، حق آرامش، حق زیست جمعی، حق پرهیز از هر نوع خشونت، حق پرهیز از هرگونه نسل کشی، حق استفاده از حیات وحش و مانند آنها برخوردارند و هرگونه تعدی و تفریط نسبت به آنها یا حقوق آنها، به منزلۀ نقض حقوق آنان محسوب شده و ضروری است، مستوجب مسئولیت باشد. شعر معروف سعدی بوستان با عبارت : ” میازار موری که دانه کش است،که جان دارد و جان شیرین خوش است”، نشان از نگاه ادبی و فرهنگی جامعۀ ایرانی نسبت به حقوق حیوانات و ضرورت احترام به حیات آنها و حفظ حقوق حیاتی و زیست محیطی حیوانات و جانداران مشابه داشته و آموزه های دینی و مذهبی و انتساب ” ضامن آهو” به حضرت رضا(ع) نیز حکایت از مراتب یاد شده دارد.

    حیوانات اهلی و سگ کشی در قانون :

    سگ در زمرۀ حیوانات اهلی به شمار می رود و در قواعد فقهی و شرعی نیز دارای احکام متعدد و مربوطه می باشد. با این وجود،نگهداري و تردد سگ‌ها در خيابان به موجب طرح ارائه شده نماینگان مجلس در سال 1389؛ ممنوع ‌شد. تصويب اين طرح در قالب الحاق ماده ای به قانون مجازات اسلامي الحاق کرد تا براي کساني که مبادرت به نگهداري سگ يا ديگر حيوانات مضر در منزل خود مي‌کنند، مجازات در نظر گرفته ‌شود.در اين بين، مقرر گردید؛ وزارت بهداشت فهرستي از حيوانات خطرناک و نجس‌العين علاوه بر سگ را تهيه کند. سرانجام، اين طرح در راستاي مبارزه با نگهداري و تردد سگ و حيوانات مضر در ارديبهشت ماه سال بعد، پس از بررسي در کميسيون‌هاي تخصصي به تصويب رسيد و به موجب آن؛ نگهداري حيوانات خانگي در آپارتمان‌ها و تردد آنها در خيابان‌ها ممنوع اعلام شد. در پی آن، در تاریخ 9/3/1392 نيز مصوبه‌اي تحت عنوان «آيين‌نامه نحوه نگهداري حيوانات اهلي» تصويب و در آن مقرر گردید؛ که از آن پس، نگهداري و پرورش هر نوع حيوان به شرط اهلي بودن آن،تنها در محدوده روستاها مجاز باشد.

    علاوه براین،نگهداري و پرورش حيوانات اهلي در اماکن با کاربري مسکوني، صرفاً به شرطي امكانپذير است كه فضاهاي نگهداري حيوانات از فضاهاي سکونت انسان جدا شود و تمهيدات لازم براي دفع بهداشتي کود حيواني و فاضلاب مربوط در نظر گرفته شود.اما اين مقررات صرفا،ً محدود به نگهداري و پرورش حيوانات نيست، بلكه اشتغال به شغل عرضه و فروش حيوانات اهلي نیز مشمول آن گردید. در صورت وقوع بيماري‌هاي واگير دامي با اعلام سازمان دامپزشکي کشور، عرضه حيوانات مذکور، ممنوع و نيروي انتظامي موظف است از عرضه آنها جلوگيري كند.
    شهرداری ها در اين آيين‌نامه مکلف شدند از پرورش، نگهداري و عبور دادن حيوان اهلي به صورت پياده در محدوده شهرهاي با جمعيت بيش از ۵۰ هزار نفر ممانعت به عمل آورند. (4)

    بنا به مراتب یاد شده؛ نگهداري و گرداندن سگ در شهرها ممنوع شده است، اما این ممنوعیت، جواز کشتار آنها را به مانند سگ کشی شیراز بدست نمی دهد.اصل ۴۰ قانون اساسي نیز مقرر می دارد: «هيچ‌کس نمي‌تواند اعمال حق خود را وسيله ضرر به غير و يا تجاوز به منافع عمومي قرار دهد» و اگر سر و صداي حيوانات باعث بر هم خوردن آرامش همسايه‌ها و شهروندان شود، مي‌توانند در مقام رفع مزاحمت یا الزام به جبران خسارت، در صورت وقوع آن، برابر ماده 1 قانون مسئولیت مدنی و قواعد مدنی ضمان آور مربوطه برآید.

    سگ کشی، به معنای اخص آن در قوانین جزائی ایران جرم انگاری نشده و مفاد مقرر در مواد 679 و 680  قانون مجازات اسلامی بدان نیز تسری ندارد.در نتیجه،محاکم قضایی و قانونی در این رابطه، با بلاتکلیفی قانونی از حیث اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها مواجه اند. با این وجود، موضوع ضمان و جبران خسارت  در قانون مدنی و قانون مسئولیت مدنی، همراه باالزامات قانونی مقرر در اصل 50 قانون اساسی به جهات حفاظت از محیط زیست بعنوان یک وظیفه ای همگانی، مساله ای جداگانه و قابل تعقیب، از حیث حقوقی و قانونی می باشد. مع الوصف، در صورت کشتار حیوانات مانند سگ ها موجب تهدید علیه بهداشت عمومی، به ترتیب مقرر در ماده 688 قانون مجازات اسلامی گردد؛ در این حالت، مسئولیت کیفری و قانونی مرتکب به تحمل یکسال حبس مفروض است.

    نظام حقوقی حیوانات در ایران:

    علیرغم مراتب یاد شده،متاسفانه، نظام حقوقی حیوانات در ایران و جهان سوم،برخلاف جوامع پیشرفته و کنوانسیون های بین المللی گسترده و متعدد و موجود،آغاز تحول و توجه خویش را نسبت به آنها گذرانده و قوانین و قواعد موضوعۀ مقرر در این نظام نسبت به حقوق حیوانات،رضایت بخش نبوده و تضمین کنندۀ حقوق طبیعی و قانونی آنها نمی باشد. همین مهم، یعنی؛ نبود نظام حقوقی و تقنینی مناسب و وجود خلاء های قانونگذاری و در نتیجه، فقدان نظام تضمینات حقوقی و قانونی موثر و همه جانبه، موجبات سوء استفاده هر چه بیشتر جامعه انسانی را نسبت به آنها فراهم آورد و اعمال هر نوع خشونت و بی مهری نسبت به حیات حیوانات، به مانند ” سگ کشی در شیراز”، گویی طبیعی و مجاز به شمار می رود!.

    با وجود مقررات مهم مندرج در کنوانسیون های بین المللی موضوع تعهدات بین المللی ایران در زمینه گونه های جانوری و گیاهی وحشی، متاسفانه وضعیت اجرای تعهدات مزبور در کشور نسبت به حیات وحش، حقوق حیوانات و محیط زیست مربوطه بسیار تاسف بار می باشد و قوانین داخلی نیز به لحاظ خلاء قانونی و نبود ضمانت های اجرایی و حقوقی مربوطه از بازدارندگی مناسب در جهت حفظ حقوق محیط زیست و حیات وحش برخوردار نیستند. فهرست قرمز اتحادیه بین المللی برای حفاظت از طبیعت، مرتبط با وضعیت حیات وحش و محیط زیست ایران بسیار نگران کننده و تاسف بار است!.(5)

    در همین ارتباط،نقض تعهدات بین المللی دولت ایران و نسل کشی پرندگان مهاجرِ در معرض خطر و انقراض
    پرندگان مهاجر،شکار غیرمجاز گونه های وحشی و تخریب مستمر محیط زیست و حیات وحش در تالاب های بین المللی میانکاله و فریدونکنار  و نواحی سرخرود در مازندران و حیوان آزاری و کشتن گونه های مختلف جانوری در ایران، از زمرۀ اخبار مکرر و مستمر در رسانه ها و سایت های مختلف طی سالیان اخیر می باشند.(6 )

    بدیهی است هرگونه بی توجهی از سوی قوای مزبور و مدیران دولتی و رئیس جمهور نسبت به تداوم روند فزایندۀ تخریب محیط زیست و حیات وحش و حیوانات در کشور و عدم تعقیب قانونی مرتکبین آنها ، علاوه بر مخدوش کردن نام و اعتبار کشور در افکار عمومی و مجامع بین المللی، بسیاری از ظرفیت های زیست محیطی و اعتبارهای جهانی آنرا در اسناد و مصوبات بین المللی از ایران سلب نموده و موجبات تحمیل هزینه های فراوانی بر کشور خواهد شد.

    در همین رابطه، دیده بان حقوق حیوانات و سایر فعالان زیست محیطی و حیات وحش ایران با برگزاری اولین همایش تخصصی حقوق حیوانات در ۲۰ شهریور ۱۳۹۳، در روز ملی مبارزه با خشونت علیه حیوانات، در مرکز همایش های بین المللی سازمان حفاظت از محیط زیست بر لزوم رفع خلاهای قانونی مربوط به حقوق حیوانات و حیوان آزاری و لزوم تدوین و تثبیت نظام جامع حقوق حیوانات و حفظ حقوق محیط زیست و حقوق حیوانات و فرهنگ سازی توامانِ مردم و مسئولان در این باره تاکید نموده اند.(7)

       صرفنظر از خلاء های قانونی موجود در قوانین نسبت به نظام حقوقی حیوانات، به ترتیب مطروحه در همایش مزبور و علی رغم لزوم تدوین و تصویبِ نظام جامع حقوق حیوانات در چهارچوب اصول و هنجارهای بین المللی مربوط به حفاظت از محیط زیست و گونه های جانوری حیات وحش و حیوانات اهلی مربوطه و نیز در راستای تعهدات بین المللی دولت ایران در کنوانسیون های بین المللی مربوطه و تضمین کاملِ رعایت حقوق حیوانات و حیات وحش در ایران از سوی دولت، نمی توان و نباید به بهانۀ مزبور و تا قبل از حصول به نتایج نهایی تصویب قانون مذکور، دست روی دست گذاشت و شاهد تخریبِ روزافزون میراث طبیعی و زیست محیطی منطقه و از بین رفتن مستمر گونه های جانوری مزبور و آسیب های فزاینده و غیرقابل جبران به حیات وحش و گونه های جانوری و حیوانی بود.!

       هر یک از شهروندان، دولت و مردم نسبت به این تخریب و تعرضات مستمر و وحشتناک به محیط زیست و حیات وحش کشور و اخیراً ” سگ کشی در شیراز”، در راستای تکلیف قانونی، عقلی و منطقعی مقرر در اصل۵۰ قانون اساسی تکلیف داشته و نسبت به فرزندان، کودکان و آیندگان نیز مسئول و متعهد خواهند بود.
    وزارت کشور و شهرداری شیراز به مانند سازمان حفاظت از محیط زیست، حسب مورد؛ در این باره مسئولیت داشته و ضروری است؛ ضمن تعقیب مراتب بر لزوم شفاف سازی موضوع و پاسخ به افکار عمومی و جبران خسارات وارده برابر موازین حقوقی و قانونی مربوطه، حسب مورد اقدام کنند. تکرار فاجعه سگ کشی در شیراز، زنگ خطری جدی بر تخریب و تعرض مجدد به حیات حیوانات و محیط زیست بوده که بر لزوم پرهیز از آن و استاندارد سازی شیوه های نگهداری و مراقبت از حیوانات مربوطه تاکید می گردد و ضروری است ” سگ کشی ممنوع گردد و هر گونه حیوان آزاری نیز با جرم انگاری مقنن نیز مستوجب مسئولیت و مجازات مربوطه باشد.

    نتیجه:

    حفاظت از محیط زیست جهانی و نظام توسعه را باید بعنوان یک واحد مشترک در جهان و ایران پذیرفت و بر اهمیت و مراقبت از آن تاکید جدی و همیشگی داشت. باید ” کره زمین را بعنوان وطن خویش” تلقی کرده و جهانی پاک و بدور از هرگونه تخریب یا آسیب نسبت بدان برای همه و حتی، حیات وحش و حیوانات را مد نظر داشت. پیامدهای هرگونه بی توجهی نسبت به این موضوع، از آثار بی رویه تخریب محیط زیست و حیات وحش نیز کمتر نخواهد بود.
    باید دانست و دریافت که “… حیوانات و جانوران در اشکال بی‌شمارشان‌، بخش غیرقابل جایگزین سیستم طبیعی کره زمین را تشکیل می‌دهند که باید برای سعادت بشریت حفظ شوند….باید با آگاهی از ارزش در حال رشد جانوران وحشی و حیوانات اهلی ازنقطه نظرزیست محیطی‌، بوم‌شناسی‌، نسل‌شناسی‌، علمی‌، زیبایی‌شناسی‌، تفریحی‌، فرهنگی‌،آموزشی‌، اجتماعی و اقتصادی‌ و….”در جهت حفظ حقوق حیات وحش و حیوانات و محیط زیست تلاش کرد.
    باید امروز، ” فاجعۀ سگ کشی شیراز ” و ” حیوان آزاری به اشکال مختلف” را درک و درمان کرد و به شدت محکوم کرد و دانست و دریافت که، فردا؛ دیر است و ضروری است حیوانات نیز به سان انسان ها از حقوق خاص خویش و شناسخته شده بین المللی برخوردار باشند!

    نجات محیط زیست و حیات وحش و حیوانات بی زبان و دارای حق؛ نیازمند عزمی ملی و بین المللی و ارادۀ جدی، فوری، موثر و همه جانبۀ قوای سه گانه و مسئولان کشور و همکاری و همیاری مستمر مردم و شهروندان و کارشناسان ذیربط می باشد، والا باید به سان سرنوشت ” شیر ایرانی و ببر مازندرانی”، هزاران آه و تاسف و تاثر خورد که چرا، با نسل منقرض شده و در شُرف انقراض و غیرقابل جایگزین آنها به مانند بسیاری دیگر از گونه های جانوری ارزشمند و مورد توجه جهانی و حمایت های بین المللی مواجه شده ایم؟!.

    باید پدیده شوم ” سگ کشی” را به سان حیوان آزاری ممنوع کرد و آنرا، شعار روز  تعرض و کشتار مذبوحانۀ این حیوانات بی گناه نامید:” سگ کشی، ممنوع”.! باید، چشمان را شست و طرحی نو در انداخت؛ تفنگ ها، قلاف شده، اندیشه ها به حرکت در آمده، قوانین به روز و موثر گشته، نظام اجرایی و مدیریتی حفاظت از محیط زیست و حیات وحش منطقه و کشور تقویت گردد و با مهر و احترام با طبیعت و حیوانات برخورد کرد و حقوق ذاتی و طبیعی آنها را محترم شمرد و قبل از هر چیزی، در مقام رفع خلاء های قانونی مربوطه جرم انگاری نسبت به حیوان آزاری و کشتار غیرقانونی آنها برآمد.

    هرگونه بی توجهی، بی احترامی و تخریب محیط زیست و کوتاهی در حفاظت و مراقبت درست و همه جانبه از آن و گونه های گیاهی و جانوری موجود در آن و بی توجهی به حقوق محیط زیست و حقوق حیوانات، می تواند به معنای نقض آشکار قانون طبیعت، قوانین مرتبط با حقوق بشر و محیط زیست و توهین و تجاوز نسبت به بشریت و حقوق آنها تلقی گشته و مورد برخورد جدی و حقوقی قرار گیرد.

    ضروری است؛ آموزش و اطلاع رسانی مستمر و موثر در این رابطه و احترام و رعایت ” حقوق حیوانات و منع هر گونه حیوان آزاری” در سرفصل اصلی نظام آموزشی دانش آموزان،دانشجویان و فرهنگ سازی عموم شهروندان و مسئولان  در رسانه ها و مراجع علمی، فرهنگی، دانشگاهی، مدیریتی و تقنینی کشور قرار گیرد و بر آموزش، نظارت، حفظ و اجرای حقوق محیط زیست و حقوق حیوانات و تضمین رعایت آنها نیز در جامعه تاکید گردد.

    آموزش و فرهنگ سازی گسترده، مستمر و همه جانبه نسبت به محیط زیست و حقوق حیوانات، تدوین و تصویب نظام جامع حقوق حیوانات، تعامل مستمر و دو جانبه بین گروههای مردم نهاد و فعالان محیط زیست و دیده بان حقوق حیوانات و بر طرف کردن خلاء ها و نارسائی های مشهود و متعدد موجود در نظام حقوقی و تقنینی مربوط به محیط زیست و حقوق حیوانات، با استفاده از دانش حقوقی و کارشناسی حقوقدانان،دانشگاهیان، قضات و وکلای دادگستری مربوطه، همراه با ایجاد مدیریتی هماهنگ و کارآمد در حوزه های مزبور، در راستای توسعۀ پایدار منطقه و کشور و حفاظت از حقوق محیط زیست، حقوق حیوانات و حیات وحش ایران، دستاوردهای غیرقابل انکار و مهمی را نسبت به حقوق محیط زیست و حقوق حیوانات با خود ، به همراه خواهد داشت….

    * وکیل پایه یک دادگستری

    واحد مطالعات محیط زیست موسسه حقوقی و بین المللی زمانی

    پی نوشت ها و منابع:

    1. http://www.tabnak.ir/fa/news/492829
    2. http://www.tabnak.ir/fa/news/492926
    3.  http://arw.ir/?p=61986
    4. http://rooznamehrasmi.ir/Laws/ShowLaw.aspx?Code=964
    5. محمد رضا زمانی درمزاری( فرهنگ)، نظام حقوقی حیوانات در ایران، چالش ها، نیازها و ضرورتها، اولین همایش تخصصی حقوق حیوانات در ایران، سازمان حفاظت از محیط زیست،  ۲۰/۶/۱۳۹3http://khabaronline.ir/detail/374924/weblog/zamanidarmazari:
    6. همان.
    7. حاشیه های جالب اولین همایش تخصصی حقوق حیوانات : http://www.khabaronline.ir/detail/374924/weblog/zamanidarmazari

    ___________________

    نخستین همایش تخصصی حقوق حیوانات، حیوان آزاری و خلاء قانونی در برخورد با آزار حیوانات برگزار شد/ به مناسبت ۲۰ شهریور، روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات

    حاشیه های جالب اولین همایش تخصصی حقوق حیوانات

    هشدار یک حقوقدان نسبت به تخریب محیط زیست و کشتار گستردۀ پرندگان مهاجر در فریدونکنار

  • 10 فتوا در نفی سگ کشی/ رفتار عوامل شهرداری از منظر شرع اسلام مجاز نیست

    10 فتوا در نفی سگ کشی/ رفتار عوامل شهرداری از منظر شرع اسلام مجاز نیست

    دیده بان حقوق حیوانات: سگ کشی (و سایر کشتارها) توسط ادارات زیر مجموعه شهرداری ها، توجیه شرعی، عقلی، اخلاقی، بهداشتی و علمی ندارد.

    به گزارش دیده بان حقوق حیوانات استفتای انجام شده از مراجع تقلید شیعه، حاکی از آن است که حتی در صورتی که موذی بودن برخی گونه های حیوانات شهری اثبات شود، دفع آنها تابع مراحل خاصی است که کشتار، نه تنها آخرین راه بوده، بلکه مشروط به شرایطی است که در مقایسه با سگ کشی های جاری در کشور می توان ادعا کرد هیچ یک از این شرایط نه تنها اجرا نمی شود که به صورتی عامدانه، برای مخفی نگه داشتن آن نیز تلاش می شود.

    دیده بان حقوق حیوانات با اعتقاد به روش کنترل با شفقت، عالمانه، پایدار و غیر عامل ازدیاد جمعیت حیوانات، و با اقدامی ترویجی، طرح جایگزین کشتار را به مراجع مختلف تصمیم گیری ارایه کرده که پیرو آن تغییرات مثبتی در نگرش تصمیم گیرندگان در زمینه کنترل جمعیت حیوانات شهری ایجاد شده است و تاکید مسوولان بر سه عامل آب، لانه و غذا به عنوان عوامل اصلی موثر بر جمعیت، نشانه بارز آن است. در همین راستا استفتائات انجام شده در زمینه مراحل و نحوه دفع حیوانات موذی و همچنین شرایط تشخیص موذی بودن یک حیوان منتشر می گردد.

     

    Animal-Rights-Watch-ARW-8412

    متن استفتای انجام شده: بسمه تعالی، محضر مبارک عالم گرانقدر، سلام علیکم،

    اخیرا افرادی تحت تاثیر موارد معدود گزارش بیماری حیوانات شهری، اقدام به تحریک ارگان هایی نظیر شهرداری نموده اند که باید برای مقابله با بیماری یا جلوگیری از خطر حیوانات شهری (نظیر سگ و گربه) آنها را معدوم نمود. آیا کشتن و معدوم سازی یک گونه حیوان شهری با هدف “امحا” آن را به چنین بهانه ای مجاز می دانید؟

    با توجه به اینکه گروه های حامی محیط زیست، اقداماتی داوطلبانه در جهت مداوای حیوانات انجام می دهند، آیا صرف هزینه امحاء، جمع آوری و معدوم سازی (از قبیل ماشین آلات، تجهیزات، پرسنل و جوایز اهدایی به آنها برای کشتن هر حیوان) را برای درمان و واکسیناسیون این مخلوقات الهی روا میدانید؟

    با توجه به حق و حقوق حیوانات برای زندگی، آیا اصولا معدوم سازی یا عقیم سازی پرهزینه این حیوانات را با هدف امحاء یکی از گونه های مخلوقات الهی و حذف جلوه ای از جلوه های خلق خدا از شهرها مجاز می دانید؟

    در صورت اصلاح روش دفع زباله، جمعیت این جانوارن به صورت طبیعی و زاد آوری کمتر به صورت پایدار کاسته خواهد شد. آیا حذف فیزیکی آنها با تله، سم، گلوله و کلا انتخاب مرگ سخت را برای آنها روا میدانید؟

     

    Animal-Rights-Watch-ARW-8413

    پاسخ آیت الله العظمی حسین مظاهری: بسمه تعالی، چنین کارهایی روا نیست.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8414

    پاسخ آیت الله العظمی علوی گرگانی: بسمه تعالی، معدوم سازی حیوانات و امحای آنان به وسیله های مختلف به بهانه حفظ بهداشت و محیط زیست با توجه به امکان تدبیرات دیگر برای حفظ بهداشت و محیط زیست جایز نیست. البته از بین بردن برخی حیوانات خاص که موجب اذیت هستند بدون امحای نسل آنان جایز است.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8415

    پاسخ آیت الله العظمی بیات زنجانی: بسمه الله الرحمن الرحیم، با سلام و تحنیت؛ باتوجه به فرمایش حضرت علی (ع) که فرموده اند شما مسوول هستید حتی در مقابل ساختمان ها و بهایم، بنابراین کشتن هر موجود زنده ای به هر بهانه ای مسوولیت آور است؛ در نتیجه اگر حیوانی موذی نباشد و یا با تشخیص کارشناسان امین، موجب مریضی نباشد، کشتن آن جایز نیست. اما اگر در موردی موجب بیماری تشخیص داده شدند، باید حتی الامکان از راه هایی که منجر به کشتن حیوانات نباشد، وارد شد و تلاش کرد که آزار کمتری به آنها رسانده شود. ولی اگر ضرورت اقتضا کند که حیوانی کشته شود، دلیی بر حرمت این عمل نداریم.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8416

    بسمه تعالی

    پاسخ آیت الله العظمی موسوی اردبیلی:  در این گونه موارد، مناسب است، کارشناسان از ارگان ها و نهادهای مختلف موضوع را بررسی نمایند و هرگونه که مصلحت کشور و جامعه و محیط زیست است عمل شود، نه این که هر نهادی به طور مستقل اقدام نماید.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8417

    پاسخ آیت الله العظمی روحانی: باسمه حلت سبحانه، وقتی انسان بروایات مراجعه میکند میبیند اسلام چقدر در رفتار خوب با آنها سفارش کرده است و در گرفتاری آنها اقدامات جدی نموده اند. امام سجاد (س) با جمعیتی به باغ رفته بودند با آهوی گرسنه ای که سه شبانه روز غذا نخورده آن را سر سفره خود آوردند و به او غذا خوراندند تا سیر شد. کسی که صورت الاغی را جهت علامت گذاری داغ کرده بود مورد لعن و نفرین پیامبر اکرم قرار گرفت. در روایاتی پیغمبر اکرم صلی الله علیه و اله نهی فرمودند از عقیم کردن اسب و گوسفند و خروس و در خبری پیامبر (ص) شخصی که جویی را که میخواهد به اسبش بدهد پاک کند و به آن بخوراند خدای متعال به چنین شخصی برای هر دانه جویی که تمیز کرده حسنه میدهد . و در حدیثی فرموده اند وقت گذاشتن برای تربیت اسب جزء امور باطل و لهوی نیست. و در خبری چنین است کسی که چشم اسبی را کور کند باید جریمه بپردازد و نیز فرموده اند خروس را دشنام ندهید و در حدیثی فرموده است حرام است که خروس ها را به جان هم بیاندازید. در حدیثی فرموده اند خدا لعنت کند گروهی را مرغ زنده را مورد آزار و شکنجه قرار دهند. روایت شده است که امام سجاد (س) به قصد سیر کردن حیوانات بیابانی دانه هایی را روی زمین می کاشتند و ما در کتاب فقه الصادق ج 33 ص490 باب مفصلی در نفقه بهائم نوشته ایم مراجعه شود.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8418

    پاسخ آیت الله العظمی نوری همدانی: بسمه تعالی، سلام علیکم، تلف نمودن حیوانات غیر موذی جایز نیست.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8419

    پاسخ آیت الله العظمی مکارم شیرازی: بسمه تعالی، تنها در صورتی این کار جایز است که واقعا احساس خطر از ناحیه آنها شود و راه دیگری جز این نباشد.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8420

    پاسخ آیت الله العظمی صانعی:  باسمه تعالی، کشتن گربه هر چند ضرر برساند، بنا بر احتیاط واجب، جایز نیست و حرام است، بلکه باید آن را بترسانند و یا به نحوی دور نمایند و اذیت کردن و شکنجه نمودن و تعذیب حیوانات، مطلقا حرام است – و در روایت آمده زنی به جهنم می رود چون گربه ای را زندانی نموده و او را با تشنگی و گرسنگی اذیت کره تا مرده است – ، کما این که کشتن حیوانات غیر موذی هم قطعا مستحب و مطلوب نیست، اما از حیث منع ظاهرا منع کراهتی دارد و به هر حال کشتن حیوانات غیر موذی، فی حد نفسه نامطلوب است.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8421

    پاسخ آیت الله العظمی حسینی شیرازی: بسمه تعالی، سلام علیکم، اگر احتمال ضرر رساندن به شهروندان و یا سبب سرایت بیماری های مسری به انسان عقلائی باشد اقدام مذکور اشکال ندارد ولی نباید به مثل سوزاندن و مانند آن باشد، والله العالم.

    Animal-Rights-Watch-ARW-8422

    پاسخ آیت الله العظمی غروی علیاری: بسمه تعالی، شانه العزیز، در عام صور مورد سوال در صورتیکه حیوانات مورد ایجاد امراض برای انسانها نباشند اذیت به انسانها نرسانند بهر نحوی کشتن آنها جایز نیست.

    بر اساس این استفتائات، لازم است که ارگان های خاطی برای توجیه کشتارشان:

    1- اثبات کنند گونه های هدف کشتار، موذی هستند، یعنی بیمارند و این بیماری به طور قطع به بشر منتقل خواهد شد.

    2- اثبات کنند هیچ تدبیر دیگری بجز کشتار به عنوان راه حل پذیرفتنی نیست.

    3- اثبات کنند روش های انتخابی آنها از نظر آماری موثر است.

    4- اثبات کنند هدف آنها امحای نسل حیوانات شهری نیست.

    5- اثبات کنند کمترین آزار را به حیوان می رسانند.

    6- اثبات کنند کارشناسان ارگان های مختلف بر این روش متفق القولند.

    واضح است که در شرایط فعلی که حتی موذی بودن حیوانات شهری مستند به آمار ابتلا به بیماری ها قابلیت اثبات ندارد، نه تنها کشتار حیوانات مردود محسوب می شود، بلکه انتخاب هر روش آزارنده، صرف امکانات و هزینه برای آن، مقابله با روش های علمی و پایدار و مخفی نگه داشتن حقایق مورد نقد جدی علما محسوب می شود.

    ______________________

    نامه سرگشاده به معصومه ابتکار/ سکوت و بی عملی در قبال سگ کشی پذیرفته نیست

    انتقاد از تزریق برای کشتار سگ ها / نا کارمدی روش های خشن

    پرونده سگ کشی در دیده بان

    پرونده کنترل جمعیت حیوانات شهری در دیده بان

    دو فتوای جدید در حرمت حیوان آزاری در سیرک ها/ تصویر

    مراجع تقلید «سیرک حیوانات» را حرام می دانند؛ لزوم توقف سریع روند صدور مجوز سیرک های حیوانات/ استفتائات شرعی

    یک فتوا از آیت الله مکارم شیرازی

     

  • نامه سرگشاده به معصومه ابتکار/ سکوت و بی عملی در قبال سگ کشی پذیرفته نیست

    نامه سرگشاده به معصومه ابتکار/ سکوت و بی عملی در قبال سگ کشی پذیرفته نیست

    دیده بان حقوق حیوانات:محمد نادر اخباری در نامه ای سرگشاده که رونوشت آن را به تحریریه دیده بان ارسال کرده، با اشاره به آموزه های دینی دوم ابتدایی از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست چهار سووال معنادار پرسیده است.

    به گزارش دیده بان حقوق حیوانات در این نامه که در نقد سگ کشی وحشیانه و غیر انسانی با تزریق اسید منسوب به شیراز نگارش شده، شفقت به حیوانات از تاکیدات مسلم اسلام دانسته شده و بر همین اساس از معصومه ابتکار خواسته شده در قبال این مساله سکوت نکرده و عمل کند.

    متن این نامه به این شرح است:

    سرکار خانم معصومه ابتکار،

    ریاست محترم سازمان حفاظت محیط زیست،

    با سلام و درود،

    من هم چون بسیاری از هم نسلانم، روایت برخورد انسانی امام حسن مجتبی با آن سگ گرسنه را در درس بیست و یکم از کتاب تعلیمات دینی دوم ابتدایی دهه 60 خواندم و آموختم؛ کتابی که در دوران حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی و توسط متخصصین مذهبی مورد تایید ایشان تدوین و منتشر شده بود و در تمامی مدارس مقطع ابتدایی سراسر کشور تدریس می شد. کما اینکه پیش از آن، روحانیون و معلمین بر منبر و در مکاتب و مدارس، این روایت آموزنده را به پدران و اجدادمان آموختند اما در زمان حال و در حوزه ای که شما مسوول مستقیم حفاظت از آن هستید با همان مخلوقی که آنگونه مورد مهر و شفقت پیشوای دین قرار گرفت چنان می کنند که گویی یا از احادیث و روایات بی خبرند و یا اساسا اعتقادی به این آموزه ها ندارند.

    نامحتمل است که سرکار عالی تصاویر و ویدیوی آخرین مورد از قتل عام بی رحمانه سگ ها – علی الظاهر توسط منسوبین حکومت در شیراز – را ملاحظه نفرموده باشید. سکوت و بی عملی شما در قبال این رفتار غیر انسانی با اولین دوست نوع بشر و جانداری وفادارتر از خود بشر، تنها می تواند حامل دو معنا باشد:

    یا شما نیز از روایات و احادیث پیشوایان دین، دست کم آنها که به مسوولیتتان مربوط هستند بی اطلاع هستید، که در این صورت کرسی ریاست بر زیرمجموعه ای حساس از یک نظام اسلامی بسی بلندتر از قام معنوی شماست،

    و یا توان عمل به دستورات مسلم پیشوایان مذهبی را ندارید، که در این صورت به شما اطمینان می دهم بسیارند آنانی که هم دغدغه دین داشته باشند و هم توانایی ساختن دنیایی که شما نه تنها قادر به ساختنش نبوده اید، بلکه بر ویرانیش نیز افزوده اید.

    سرکار خانم ابتکار،

    من در سال 1362 در سن 7 سالگی به آن چهار پرسش انتهای درس بیست و یکم از کتاب تعلیمات دینی دوم ابتدایی پاسخ داده ام. حال به عنوان یک شهروند این کشور، حق دارم همان چهار پرسش را عینا از شما بپرسم و شما نیز به عنوان یک مسوول عالی کشوری، شرعا و قانونا موظفید به این چهار پرسش پاسخ دهید. باشد که مطالعه ابتدایی ترین دروس دینی برای من، برای شما و برای همه ما موثر افتد.

    1- حضرت امام حسن، به آن سگ، چگونه غذا می داد؟

    2- آیا تا به حال شما، به حیوانی غذا داده اید؟

    3- آن سگ، چگونه تشکر می کرد؟

    4- چرا آن مرد می خواست سگ را دور کند؟

    با احترام

    محمد نادر اخباری

    روزنامه نگار و پژوهشگر

    1394/1/28

    خراسان، سبزوار

    Animal-Rights-Watch-ARW-8410

  • سگ کشی در شهرداری رشت، درست یا غلط؟!

    سگ کشی در شهرداری رشت، درست یا غلط؟!

    دیده بان حقوق حیوانات: صدای شلیک شبانه و پس از آن صدای زوزه سگ مجروح سکوت شب را می شکند. صدای زوزه سگ کم تر و کم تر می شود تا بار دیگر سنگینی سکوت شب بر آن غلبه کند. همه چیز به حالت اول بر می گردد. باز هم سکوت شب اما با یک تفاوت!!  جانی گرفته شده است!

    به گزارش خزرآنلاین پدیده ازدیاد سگ های ولگرد مشکلی است که این روزها کلانشهرها با آن دست و پنجه نرم می کنند. بارها از حمله دست جمعی سگ های ولگرد خوانده ایم و از ترس افرادی نوشته ایم که شب ها به دلیل احتمال حمله سگ های ولگرد از خانه خارج نمی شوند.

    اما راهکارهایی که در این میان می توان اتخاذ کرد چیست؟

    شهرداری ناحیه یک منطقه یک رشت در حالی اقدام به تیراندازی به سمت این سگ های ولگرد می کند که این کار همواره اعتراضاتی را از سوی فعالین حقوق حیوانات در پی داشته است.

    اگر از بحث هایی که حکایت از پرداخت مبالغ چند ده هزار تومانی برای کشتن هر سگ ولگرد دارد، بگذریم و تنها از این حیث به قضیه نگاه کنیم که نابود کردن این سگ ها می تواند تا حدود زیادی از انتقال بیماری هایی که بین انسان و حیوانات مشترک است، در کلانشهرها پیشگیری کند، باز هم ذکر چند نکته ضروری است:

    اول: از نظر شرعی آیا کشتن این حیوانات جایز است؟

    کمال روحانی مترجم و مولف کتاب احکام و فتاوای پزشکی معاصر به این نکته اشاره کرده است.

    سؤال: امروزه، در اطراف شهرها، سگ ها و گربه های ولگردی پیدا می شوند و اکثر، حامل و ناقل بیماری هستند که بین انسان و حیوان مشترک است؛ مانند سل، بیماری های پوستی و … لذا مراکز بهداشتی برای خلاص شدن از دست این حیوانات از روش هایی چون خوراندن گوشت مسموم، گلوله و … استفاده می کنند، حال با توجه به آن چه در بالا گفته شد، حکم از بین بردن این گونه حیوانات از نظر گاه شرع چیست؟

    پاسخ:

    اگر ثابت شود یا ظن غالب بر آن باشد، خطری متوجه جامعه ی انسانی است یا این حیوانات حامل و ناقل بیماری های عفونی و مشترک بین انسان و حیوان هستند، کشتن آن ها از نظر شرع جایز است. اما باید برای کشتن این حیوانات تدابیری اتخاذ شود که مرگ آن ها سریع و فوری باشد و هنگام مرگ زیاد زجر نکشند، چون حدیث حضرت رسول (ص) می فرماید: «اذا اذبحتم فأحسنو الذبحته و اذا اقتلتم فأحسنوا الذبحه» رواه مسلم

    همانطور که مشخص است اگر چه  کشتن این سگ ها جایز است اما روش کشتن آنان باید به صورتی باشد که زجر زیادی نکشند و لذا تیراندازی به آنان، آن هم در حالی که بسیاری از این حیوانات پس از مجروحیت فرار کرده و ساعاتی بعد در دل تاریکی و با دردهای جانکاه، جان می سپارند، با معیارهای شرعی همخوانی ندارد.

    دوم: آیا کشتن با شلیک گلوله تنها راه حل است؟

    بر طبق نظر مریم نگهبان دکتری تخصصی حشره شناسی از دانشگاه تربیت مدرس و از فعالان تولید آفت کش های گیاهی ارگانیک و  مدیر عامل شرکت نانو فناوران،  متاًسفانه حق حيات سگ های ولگرد خیابانی به طرز وحشیانه ای توسط مامورین شهرداری در کلانشهرها پايمال شده و کشته می شوند، بايد مورد رسيدگي قرار گيرد.

    آیا سگی که چندین توله دارد و به آن ها در پناهگاهی شیر میدهد را باید به طور ناگهانی توسط مامورین شهرداری جلوی توله هایش در کوچه کشت؟ این صحنه  بسیار دلخراش است و بار روانی منفی دارد.

    اما راه حل هایی که حامیان «حقوق» حیوانات در این میان به جای شلیک مستقیم به این حیوانات ارائه می دهند، از قرار زیر است:

     1. زنده گیری سگ‌های ولگرد و انتقال و دور کردن آنها از شهرها به طبیعت.

     2. آن طور که به نظر می‌رسد مشکل اصلی سگهای ولگرد ، وجود آنها در سطح شهرهاست. پس نتیجتا راه حل مسالمت آمیز و بدون خشونت جلوگیری از تقابل یا ورود سگها به سطح شهرها می‌باشد. در این طرح حیوانات از سطح شهر جمع‌آوری شده و بطور هفتگی یا ماهیانه آنها را به خارج از شهر منتقل می‌شوند.

    مزایای این طرح عبارت است از:

     1. حیوانات کشته نمی‌شوند.

     2.  حیوانات عقیم نمی‌شوند.

     3.  حیوان به زندگی طبیعی در طبیعت بازمی‌گردد.

     4.  هزینه نگهداری از حیوانات به حداقل می‌رسد.

    5.  احتمال نقض حقوق حیوانات به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد.

    در پایان باید گفت از شهرداری رشت انتظار می رود به جای شلیک مستقیم به این حیوانات که می تواند بار روانی منفی داشته و همچنین باعث شیوع بیماری های عفونی شود، آن ها را زنده گیری کرده و در طبیعت رها کند یا آن که پناهگاه‌هایی برای نگهداری از حیوانات زنده گیری شده ساخته ‌‌‌شود همانطور که در شهری مثل مراغه موفق شده‌اند معدوم سازی سگ ها را به کل ریشه کن کنند. جالب آن که بسیاری از شکارچیان هم حتی از حاضر به همکاری در کشتن این حیوانات در ازای مبالغ چند ده هزارتومانی نیستند و این نوع کشتن حیوانات را صحیح نمی دانند.

    _____________________________

    در رشت کسی دلش به حال حیوانات نمی سوزد!

    پیشنهاد احداث سامانکده حیوانات را به شهرداری رشت داده شده بود

    چرا شهرداری رشت همیشه آسانترین راه را انتخاب می کند؟

    مسوول پروژه سگ کشی رشت: این روش، روش مناسبی است؛ نیازی نمی بینم تمام جزئیات را توضیح دهم!

    عکاس سگ کشی شبانه: هنوز نتوانسته ام زوزۀ سگ‌هایی که نتوانسته بودند در جا جان بدهند را از یاد ببرم

    برای سگ کشها: دیدار به قیامت!/ به بهانه قتل عام شبانه سگ های رشت

    گزارش گیلان امروز از کشتن سگها توسط شهرداری رشت:سگ کُشی شبانه در رشت

    جوابیه شهرداری رشت در خصوص کشتار شبانه سگ های شهری

    سگ کشی با گلوله در شهر رشت به بهانه هاری!/ تصویری

    فوری: آگهی سگ کشی این بار در رشت؛ فرصت ۴ روزه برای حامیان حیوانات

    سگ کشی وحشیانه با گلوله؛ از ریختن آبروی کشور با لبخند تا تفریح سرباز ناجا با سگ کشی/ تصویری

    گزارش هافینگتون پست از پیکار موفق بانوی تبریزی با سگ کشی

  • مسوول پروژه سگ کشی رشت: این روش، روش مناسبی است؛ نیازی نمی بینم تمام جزئیات را توضیح دهم!

    مسوول پروژه سگ کشی رشت: این روش، روش مناسبی است؛ نیازی نمی بینم تمام جزئیات را توضیح دهم!

    Animal-Rights-Watch-ARW-8305

    دیده بان حقوق حیوانات: با وجود اتفاقات روزهای گذشته رشت و سگ کشی که در سطح شهر اتفاق افتاد افکار عمومی همچنان به دنبال پاسخی قانع کننده برای این ماجراست. تماس های متعدد با شهرداری رشت گرفتیم تا مقام مسول مربوطه پیدا شود و شاید پاسخ قانع کننده ای دریافت کنیم؛ ابتدا ما را به “سازمان مدیریت پسماند شهر” وصل کردند. بعد از کلی پیگیری که در این سازمان انجام شد اغلب اینطور پاسخ می دادند که: سگ کشتن؟! کجا؟!

    به گزارش گیل اورنگ یکی از افراد که از معرفی خود هم امتناع کرد به خبرنگار ما گفت: به دنبال حق آدم ها باشید نه سگ ها ! پیگیر گرانی نان شوید نه کشتن سگ!

    بعد از اداره پسماند شهرداری رشت به سازمان خدمات شهری شهرداری رشت و آقای صفرنژاد مسئول پروژه معدوم کردن سگ ها  رسیدیم.

    صفرنژاد در باره  معدوم کردن سگ ها گفت: معدوم کردن سگ ها در تمام شهر ها از جمله: تبریز، اصفهان، اراک و تهران هم اجرا می شود نباید این موضوع را بزرگ کنید ممکن است تعدادی از این سگ ها، هار باشند به همین دلیل باید از بین برده شوند. ما برای اطلاع رسانی این عکس ها را منتشر کردیم اما برخی شلوغ می کنند. در تهران روش عقیم سازی اجرا می شود. در اراک هم که سگ های جمع آوری شده را به پشت کوه می برند و می کشند. خوب کار ما با آن ها چه فرقی می کند؟ روش همان روش همیشگی است که سال ها است در تمام ایران اجرا می شود.

    صفرنژاد در رابطه با  روش معدوم کردن سگ ها با سلاح سرد گفت: این روش ، روش مناسبی است اما در حال پیگیری هستیم که اگر روش بهتری را پیدا کردیم روشمان را تغییر دهیم. فراخوان هم دادیم که اگر کسی روشی دارد و حتی اگر می تواند مجری آن باشد به ما مراجعه کند.

    او در پاسخ به این سوال که “تا پیدا کردن روش مناسب چرا سگ کشی را متوقف نمی کنید ؟” گفت:‌ نیازی نمی بینم برای شما  تمام جزئیات را توضیح دهم. حتما برای از بین بردن سگ ها به این روش, دستورالعملی وجود داشته است که ما اقدام کردیم و شکارچیان را هم “اداره محیط زیست شهرداری ” به ما معرفی کرده است.

    او در پاسخ به این سوال که  شما برای این پروژه  طبق اعلام عمومی از میرشکاران دعوت کردید و به گفته تعدادی از محلی ها برای لاشه سگ ها مبلغ پنجاه هزار تومان جایزه تعیین کردید هم اینگونه پاسخ داد:‌ ما این کار را نکرده ایم اصلا همچین تبلیغاتی نشده است و رسانه ها این ها را می سازند و شایعه درست می کنند. ما از هیچ کس درخواست چنین کاری نکردیم و من کلا این شایعات را تکذیب می کنم. هیچ کدام پایه ندارد.

    صفرنژاد در باره فشار روحی و اوضاع نا مناسب روانی این تیراندازی ها در سطح شهر برای شهروندان هم گفت: شما احتمالا خودتان هم شهروند هستید, اگر از خانه بیرون بیایید و یک سگ هار شما را گاز بگیرد چه حالی می شوید؟ در این وضعیت  مطمئنا از کشتن این سگ ناراحت نخواهید شد بلکه رضایت هم خواهید داشت.

    منبع: گیل اورنگ

    _____________________________

    عکاس سگ کشی شبانه: هنوز نتوانسته ام زوزۀ سگ‌هایی که نتوانسته بودند در جا جان بدهند را از یاد ببرم

    برای سگ کشها: دیدار به قیامت!/ به بهانه قتل عام شبانه سگ های رشت

    گزارش گیلان امروز از کشتن سگها توسط شهرداری رشت:سگ کُشی شبانه در رشت

    جوابیه شهرداری رشت در خصوص کشتار شبانه سگ های شهری

    سگ کشی با گلوله در شهر رشت به بهانه هاری!/ تصویری

    فوری: آگهی سگ کشی این بار در رشت؛ فرصت ۴ روزه برای حامیان حیوانات

    سگ کشی وحشیانه با گلوله؛ از ریختن آبروی کشور با لبخند تا تفریح سرباز ناجا با سگ کشی/ تصویری

    گزارش هافینگتون پست از پیکار موفق بانوی تبریزی با سگ کشی

  • عکاس سگ کشی شبانه: هنوز نتوانسته ام زوزۀ سگ‌هایی که نتوانسته بودند در جا جان بدهند را از یاد ببرم

    عکاس سگ کشی شبانه: هنوز نتوانسته ام زوزۀ سگ‌هایی که نتوانسته بودند در جا جان بدهند را از یاد ببرم

    Animal-Rights-Watch-ARW-8308

    دیده بان حقوق حیوانات: عکاس سگ کشی شبانه رشت گفت: شهرداری می‌توانست شرایطی ایجاد کند که این حیوانات زبان بسته زجر کمتری بکشند و حداقل با دو گلوله کشته می‌شدند تا صدای زوزه‌های متناوبشان ساعتهای متمادی ادامه نداشته باشد.

    به گزارش گیلان امروز راما موسوی عکاسی که بعد از انتشار اطلاعیه «معدوم کردن سگ‌های ولگرد» رشت از موضوع با خبر شده و علی رغم تکذیب تلفنی بعضی از مدیران شهری درباره عدم اجرای طرح شبانه از اجرای آن مطلع شده و به شکار صحنه‌های دلخراش پرداخته درباره تجربه عکاسی از کشتن سگ‌ها در خیابان‌ها به گیلان امروز گفت: من به عنوان یک عکاس در جایگاهی نیستم که بگویم راه حل اصلی از بین بردن مزاحمت حیوانات ولگرد و موذی چیست اما این را می‌دانم که به عنوان یک انسان باید روش اخلاقی تری برای موضوع انتخاب شود.

    موسوی که مجموعه عکس‌هایش از کشتن سگ‌ها در رشت که روز گذشته در خبرگزاری مهر منتشر شد در مدت کمی به یکی از پرمخاطب‌ترین مطالب در شبکه‌های اجتماعی و پایگاههای اجتماعی تبدیل شد می‌گوید که از صبح روز گذشته تاکنون نتوانسته است زوزه سگ‌هایی که به دلیل ناکافی بودن یک گلوله نتوانسته بودند در جا جان بدهند را از یاد ببرد.

    این عکاس اجتماعی ادامه داد که کار کشتن سگ‌ها از ساعت ۱ تا حدود ۴ بامداد ادمه داشت و بعد از کشتن سگ‌ها از سوی یک تفنگچی که سوار اتومبیل بود با کامیون جمع آوری لاشه‌ها تماس گرفته می‌شد و ماموران جمع آوری زباله‌های شهرداری با حضور در محل مورد نظر سگ‌ها را در عقب کامیون تلنبار می‌کردند.

    این عکاس جوان تاکید کرد که من با کشتن حیوانات مخالفم اما حالا که تصمیم به این کار گرفته شده بود شهرداری می‌توانست شرایطی ایجاد کند که این حیوانات زبان بسته زجر کمتری بکشند و حداقل با دو گلوله کشته می‌شدند تا صدای زوزه‌های متناوبشان ساعتهای متمادی ادامه نداشته باشد. به گفته او اگر شهردار در این ارتباط اطلاعیه‌ای می‌داد قطعا افرادی بودند که علی رغم آنکه دوستدار حیواناتند اما به دلیل آنکه نمی‌خواهند این موجودات زجر زیادی بکشند هزینه گلوله دوم را پرداخت می‌کردند.

    _____________________________

    برای سگ کشها: دیدار به قیامت!/ به بهانه قتل عام شبانه سگ های رشت

    گزارش گیلان امروز از کشتن سگها توسط شهرداری رشت:سگ کُشی شبانه در رشت

    جوابیه شهرداری رشت در خصوص کشتار شبانه سگ های شهری

    سگ کشی با گلوله در شهر رشت به بهانه هاری!/ تصویری

    فوری: آگهی سگ کشی این بار در رشت؛ فرصت ۴ روزه برای حامیان حیوانات

    سگ کشی وحشیانه با گلوله؛ از ریختن آبروی کشور با لبخند تا تفریح سرباز ناجا با سگ کشی/ تصویری

    گزارش هافینگتون پست از پیکار موفق بانوی تبریزی با سگ کشی

  • سگ کشی با گلوله در شهر رشت به بهانه هاری!/ تصویری

    سگ کشی با گلوله در شهر رشت به بهانه هاری!/ تصویری

    دیده بان حقوق حیوانات: خبرگزاری مهر بدون انتشار اسناد یا ارایه اطلاعاتی از هار بودن سگ های شهری رشت نوشت:تعدادی از سگ‌های مبتلا به بیماری هاری در شهر رشت شامگاه شنبه توسط شهرداری رشت شکار و معدوم شدند.

    تصاویری از این کشتار منتشر شده است.

    راما موسوی
  • فوری: آگهی سگ کشی این بار در رشت؛ فرصت 4 روزه برای حامیان حیوانات

    فوری: آگهی سگ کشی این بار در رشت؛ فرصت 4 روزه برای حامیان حیوانات

    دیده بان حقوق حیوانات: در حالی که پیگیری ها از کشتار سگ ها توسط شهرداری کلاردشت جلوگیری کرده، شهرداری رشت اعلام کرده است تا 5 روز دیگر از 1 تا 5 صبح اقدام به کشتار سگ ها در 12 مسیر این شهر خواهد کرد.

    به گزارش پایگاه خبری دیده بان حقوق حیوانات شهرداري رشت در نظر دارد هدم سگ هاي ولگرد در محدوده منطقه دو را در مورخ ۱۴-۱۰-۹۳ از ساعت ۱ الي ۵ صبح به انجام برساند.
    مسيرهاي اجرايي اعلام شده برای این کار خيابان هاي امام- شريعتي- مطهري- رودبارتان- دانشسرا- لاكاني- حافظ- دباغيان- تختي- احسان بخش- منظريه – نامجو و كليه مسيرها و كوچه هاي منشعب در محدوده آن منطقه اعلام شده است.
    در سایت این شهرداری ضمن اعلام آمار دویست تایی سگ کشی آمده است: شهرام غني زاده مدير هماهنگي و نظارت خدمات شهري در همايش بيماري مشترك انسان و دام و روز ملي زئونوز با بيان اينكه سگهاي ولگرد يكي از معضلات امروزه شهري مي باشند افزود شهرداري طبق بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداريها موظف به جلوگيري از شيوع امراض ساريه انساني و حيواني و دفع حيواناتي كه مبتلا به امراض ساريه بوده و يا در شهر بلاصاحب و مضر بوده و سگهاي ولگرد نيز جزو همين گروه حيوانات مي باشند. وي گفت كه سگهاي ولگرد علاوه بر ترس و وحشتي كه براي شهروندان ايجاد مي نمايند ، باعث انتقال بيماريهايي چون كيست هيداتيك ، هاري ،بيماريهاي انگلي و پوستي و… مي شوند.به همين دليل و برطبق برنامه زمانبندي شده ، شهرداري رشت شبهاي دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ، اقدام به انهدام سگهاي ولگرد در سطح شهر مي نمايد. ايشان افزود البته در زمان بارندگي،شهادتها،ولادتها،ماه مبارك رمضان،ماهاي محرم و صفر و تعطيلات نوروزي ، عمليات انهدام سگهاي ولگرد متوقف شده و انجام نمي گيرد.

    مدير هماهنگي و نظارت خدمات شهري شهرداري رشت با ارائه آمار انهدام سگهاي ولگرد در سال قبل و چهارماهه اول سال ۹۳ گفت : در سال ۹۲ تعداد ۱۲۹ قلاده و در چهار ماهه اول امسال نيز ۱۰۱ قلاده سگ ولگرد معدوم شدند. غني زاده در ادامه با بيان اينكه شهرداري رشت در سالهاي ماضي پيگير اجراي طرح زنده گيري سگهاي ولگرد جهت نگهداري آنها بوده افزود: طبق دستورالعمل كارگروه كنترل حيوانات ناقل بيماري به انسان ، مقرر بود زميني به متراژ ۶۰۰۰ متر در كمربندي سراوان به فومن به شهرداري واگذار گردد كه علي رغم پيگيريهاي متعدد و عدم همكاري ارگانهاي زيربط و اعلام در اراضي ملي بودن زمين موصوف ، عملاً اين واگذاري انجام نگرديد .

    _________________________

    دعوت به سگ‌کشی در کلاردشت لغو شد

     سگ کشی وحشیانه با گلوله؛ از ریختن آبروی کشور با لبخند تا تفریح سرباز ناجا با سگ کشی/ تصویری

    سرنوشت حیوانات ولگرد چه می شود؟

    پناهگاه سگ‌های تهران/ تصویری

    حقوق حیوانات در ایران قدیم: “زمین گربگی” و تله موش زنده­‌گیر، نمادی از رعایت حقوق حیوانات در بشرویه

    مرگ با ترحم در انتظار سگهای ولگرد/ وقتی دیکته شهرداری پر غلط باشد

    صرفا جهت اطلاع ! جولان سگ های ولگرد [شهری] در خیابان های کردکوی/ تصویر

    سگ کشی وحشیانه با گلوله؛ از ریختن آبروی کشور با لبخند تا تفریح سرباز ناجا با سگ کشی/ تصویری

    کارتون: سگ کشی

    باز هم سگ کشی/ این بار در گیلان

    خبر فوری !سگ کشی بی‌رحمانه در تبریز!/ تصویری

    چند می‌گیری سگ بکشی؟! شهرداریمشهد برای کشتن هر سگ ۵۰ هزار تومان جایزه می‌دهد!

    سگ‌کشی؛ شغلی با درآمد چند صد میلیون تومانی و بودجه میلیاردی!/ از البرز تا چهاردانگه و تبریز، تفنگ‌ها برای پول جان می‌گیرند

    طرح سگ کشی شهرداری رامسر به قتل زن جوان منجر شد

    ادامه سگ کشی شهرداری در تهران/ موش ها مسموم می شوند

    سه میلیارد تومان هزینه و ۶۱۰۰۰ سگ کشته شده، آمار بی نتیجه سگ کشی در مشهد

    هزینه هر گزش سگ‎های ولگرد، ۱۵ میلیون ریال!

    ژستِ شیک و مد روزِ حمایت از محیط زیست و حیات وحش!

    گزارش هافینگتون پست از پیکار موفق بانوی تبریزی با سگ کشی

    پایان قطعی سگ کشی با سلاح گرم در تبریز

    سگ کشی وحشیانه و بدوی پیمانکاران شهرداری/ تصویر +۱۶

  • سگ کشی وحشیانه با گلوله؛ از ریختن آبروی کشور با لبخند تا تفریح سرباز ناجا با سگ کشی/ تصویری

    سگ کشی وحشیانه با گلوله؛ از ریختن آبروی کشور با لبخند تا تفریح سرباز ناجا با سگ کشی/ تصویری

    دیده بان حقوق حیوانات: ناآگاهانه ترین روش کنترل جمعیت حیوانات شهر و حومه در کشور از طریق کشتار با اسلحه های جنگی و شکاری ادامه دارد.

    تصاویری که در ماه های گذشته به تحریریه دیده بان تحویل شده نشان دهنده شکل جدیدی از سگ کشی است که بدون شک نه با اصول عقلی هماهنگی دارد و نه با اصول اخلاقی و اسلامی.

    عده ای مبادرت به حفر چاله ای می کنند و تعدادی سگ را درون چاله می ریزند. ماموران و درجه داران ناجا مسلح به اسلحه کلاشینکف (سلاح سازمانی نیروی انتظامی) با همراهی عوامل شهرداری با کامیون حمل زباله در صحنه حضور دارند. سربازهای وظیفه ناجا به گروه سگ های درون چاله  شلیک می کنند و افرادی با لبخند شاهد این ماجرا هستند. سپس در حالی که ظاهرا زنی نیز از نزدیک شاهد ماجرا است کارگران شهرداری (با لباس نارنجی) چاله را با آهک و خاک پر می کنند و به گمان خود مشکلی از مشکلات جامعه را حل می کنند. دو نفر با لباس سبز (مخصوص کارگران فضای سبز شهرداری ها) نیز در پر کردن چاله کمک می کنند…

    زنده به گور کردن یا کنترل جمعیت؟

    با توجه به جمعیت بالای سگ ها در برخی مناطق، مدیریت شهری نیازمند کنترل ازدیاد جمعیت سگ های بدون صاحب است اما آیا راه حل مشکل زنده به گور کردن سگ ها است؟

    برای کنترل جمعیت حیوانات راه های علمی و معقولی وجود دارد که بدون هزینه های کلان منجر به کنترل پایدار جمعیت حیوانات شهری می شود. متاسفانه تصمیم گیرندگان شهر ها بدون هرگونه مطالعه جمعیتی و ارایه برنامه پایدار به وحشیانه ترین راه های ممکن اقدام به کشتار جمعی حیوانات و به خصوص سگ ها می کنند. این تصمیم گیران به گمان اینکه کشتار باعث کاهش جمعیت سگ ها می شود، این رفتار را سال ها است که انجام می دهند بدون اینکه گزارشی از میزان کاهش جمعیت ارایه دهند. در مورد حاضر مشاهده می شود که حتی کشتار غیر انسانی توسط سلاح های جنگی بدون نظارت مسوولان سازمان دامپزشکی انجام شده است و بسیار محتمل است که سگ ها پس از دفن شدن زنده مانده باشند. اینکه نیروی انتظامی و کارگران با چه مجوزی چنین رفتاری انجام داده اند بر ما پوشیده است.

    اقدام هایی بدون مطالعه، به نام خدمت به کام پیمانکاران

    کشتار حیوانات راه حل بی حاصلی است که سال های سال انجام می شود و نه تنها منجر به کاهش جمعیت گونه های هدف نشده، بلکه با خالی کردن قلمرو برای نسل بعد، منجر به تکثیر جمعیت نیز می شود. در این میان تنها پیمانکاران از پروژه های بدون پایان سگ کشی منتفع می شوند و نظارتی هم بر بخش مطالعاتی این روش کنترل وجود ندارد. از این رو است که ده ها سال است که پول ها پرداخت می شود، سگ ها کشته می شوند، نسل بعدی پا می گیرند و این دور و تسلسل هنوز هم ادامه دارد!

    حق الزحمه های میلیاردی و پیمانکاران ویژه

    تا کنون حق الزحمه (اگر زحمتی باشد!) پرداختی به پیمانکاران برای کشتار هر سگ از 50 تا 120 هزار تومان عنوان شده و حسابی سر انگشتی مشخص می کند که داشتن یک اسلحه یکی دو میلیون تومانی، یک وانت و یک کارگر تنها لوازم ورود به شغل شریف سگ کشی با درآمد میلیاردی است! واضح است که این شغل شریف را باید به نزدیکان و آشنایانی داد که با توجه به تخصصشان اگر سگ کشی نباشد شاید شغل دیگری برایشان نتوان یافت!

    Animal-Rights-Watch-ARW-7637

    Animal-Rights-Watch-ARW-7638

    Animal-Rights-Watch-ARW-7639

    Animal-Rights-Watch-ARW-7640

  • گزارش هافینگتون پست از پیکار موفق بانوی تبریزی با سگ کشی

    گزارش هافینگتون پست از پیکار موفق بانوی تبریزی با سگ کشی

    Animal-Rights-Watch-ARW-7748

    دیده بان حقوق حیوانات: “ژیلا پورایرانی” بانوی ایرانی ساکن تبریز سال های برای دفاع از حقوق حیوانات خیابانی تلاش کرده است. کوشش های او در نهایت نتیجه داد و به تاسیس سرپناهی برای سگ های بی پناه و ممنوع شدن کشتار سگ های خیابانی از سوی شورای شهر تبریز انجامید.

    به گزارش “تدبیر”، نشریه “هافینگتون پست” با انتشار گزارشی درباره تلاش های “ژیلا پورایرانی” در تبریز برای نجات جان سگ های بی سرپرست آن شهر می نویسد:”کشتن سگ های بی سرپرست در ایران امری متداول است. با این حال، در حال حاضر در شهر “تبریز” در شمال غربی ایران کشتن سگ ها غیر قانونی اعلام شده است.

    این موضوع با کوشش های بانویی ایرانی عملی شده است. او برای نجات جان سگ هایی مبارزه کرده که خود قادر به دفاع از حقوق شان نبوده اند.

    “ژیلا پور ایرانی” با احداث پناهگاه های خصوصی برای سگ های خیابانی و بدون سرپرست برای نجات جان آن ها گام برداشته است. گفته شده که پیکار اصلی این بانوی ایرانی علیه شرکتی خصوصی در تبریز بوده که در سال های گذشته در حدود 400 سگ را با شیوه های مختلف از جمله زنده به گور کردن، مرگ بر اثر گرسنگی دادن و یا با سیم خاردار به قتل رسانده است.”

    “هافینگتون پست” در ادامه می افزاید:”خانم “پورایرانی” می گوید که یک سال تمام به دلیل آن چه بر سگ های تبریز رفته بود احساس افسردگی و اضطراب می کرده است. او اظهار داشته که سرپناه برای سگ های شهر را با استفاده از زمین اهدا شده توسط یکی از ثروتمندان ایرانی، دریافت وام و فروش طلاهای خود ساخته است. بر اثر مبارزات طولانی این بانوی ایرانی شورای اسلامی شهر تبریز در نهایت با ممنوعیت کشتار حیوانات خیابانی موافقت کرده است. سرپناه اخیر برای حیوانات “پردیس” نام دارد. خانم “پور ایرانی” امیدوار است که در شهرهای دیگر ایران نیز اقدامات مشابهی صورت گیرد.”

  • آغاز جنبش مهربانی با حیوان‌ها: سگ کشی را متوقف کنید

    Animal-Rights-Watch-ARW-7748

    دیده بان حقوق حیوانات: گفت‌وگو با ژیلا پورایرانی فرشته نجات حیوان‌ها کشتار سگ‌ها در شأن «اشرف مخلوقات» نیست سگ کشی مشکل زیست محیطی است زیرا دفن آنها آب ها را آلوده می کند.

    حدود ٢ هفته‌ای است که تصاویر ناراحت‌کننده‌ای از کشتار دسته‌جمعی سگ‌های بی‌پناه، در زنجان منتشر شده و در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود. تصاویر دردناکی از کشتار سنگدلانه سگ‌ها با میله آهنی در چاله‌های عمیق؛ چاله‌هایی که با آهک گورهای دسته‌جمعی سگ‌های بي‌خانمان و نیمه‌جان می‌شود. این تصاویر منزجرکننده، سرنوشت محتوم بسیاری از سگ‌های بي‌پناهی است که بر آنها نام ولگرد نهاده‌اند و توسط اکیپ‌های شهرداری جمع‌آوری و معدوم می‌شوند، سگ‌هایی که تنها جرم‌آنها حیاتشان است که از سوی خداوند به این موجودات هدیه شده است.

    اما این اتفاق تنها در زنجان رخ نداده و پیش‌تر هم‌ چنین وقایعی دیده شده است؛ یکی از همین معدوم‌سازی‌ها که حدود ٣‌سال پیش در تبریز انجام شد، سرمنشأ یکی از بهترین اقدام‌های عملی در دفاع از حقوق حیوان‌ها در ایران شد و انسانیت واقعی آموزه‌های دینی ما را به نمایش گذارد. ماجرای کشتار سگ‌ها در تبریز، جمعی از دوستداران و حامیان حقوق حیوان‌ها را به این فکر انداخت که برای جلوگیری از کشتار حیوان‌های زبان بسته، پناهگاهی ایجاد کنند و دیگر نگذارند حیوان‌های شهر تبریز کشته شوند.

    این‌گونه بود که ‌سال ٩٠ فرشته نجات حیوان‌ها مرکزی ایجاد کرد تا ماجرای سگ‌کشی این شهر را تمام کند. ژیلا پورایرانی، حامی حقوق حیوانات است که با تلاش و پشتکاری مثال‌زدنی، هر روز ٤٠ کیلومتر از محل کارش در بیمارستان به خارج شهر می‌رود تا نشان دهد می‌توان از هیچ، همه چیز ساخت و جای ناله کردن، کارهای واقعی برای حیوان‌ها انجام داد. او موسس پناهگاه حیوانات پردیس (مابین تبریز و صوفیان) است که با پیگیری‌هایش، مانع سگ‌کشی در اولین شهر ایران شد.

    او حیوان‌های بي‌پناه را جمع‌آوری و تیمارشان می‌کند و در ٢سال و نیم گذشته حمایت ١٦‌هزار نفر را در شبکه‌های اجتماعی جلب کرده است. مرکز مردم‌نهاد این بانوی ایرانی، آنچنان کارش بزرگ بود که مردم و مسئولان را هم تحت‌تأثیر قرار داد. حالا هر هفته بازدیدکنندگان حضوری بسیاری به پناهگاه او می‌روند و به حیوان‌ها کمک می‌کنند. او هم برای دوستداران این روش گزارش‌های روزانه می‌نویسد و تصاویر رسیدگی به سگ‌های بي‌پناه را منتشر می‌کند. شعار این پناهگاه هم یک جمله است: «صدا و پناهی باشیم برای مخلوقات بي‌پناه و بي‌دفاع خداوند؛ مخلوقاتی که با آنها در یک سیاره زندگی می‌کنیم. همگی‌مان مستحق حیات، پناه، غذا و امنیت هستیم».

    جزییات تازه چگونگی توقف سگ‌کشی در تبریز و راه سخت تأسیس پناهگاه حیوانات پردیس را در گفت‌وگو با ژیلا پورایرانی، موسس این مرکز مردم‌نهاد و غیردولتی را بخوانید:

    برای شروع، می‌خواهم که خودتان، ژیلا پورایرانی را معرفی کنید.

    قصد ندارم فقط خودم را معرفی کنم؛ چون کار ما کاری جمعی بوده است. درباره خودم فقط این را بگویم که متولد ١٣٥١ خرمشهر و سومین فرزند خانواده هستم. پدرم نظامی بود و ساکن تبریز هستیم. هم‌اکنون هم به‌عنوان کادر درمانی در بخش آموزش بیمارستانی در تبریز مشغول به کار هستم.

    چه چيز در ذهن شما و گروهتان بود که بخش مهمی از زندگیتان را در راه حمایت از حیوان‌های بي‌پناه گذاشتید؟

    در کنار مشغله‌ام، به دلیل وجود خلأ زیست‌محیطی موجود، درد زبان بسته‌ها و حیوان‌های بي‌پناه را دنبال می‌کنیم. چون معتقدم حیوان‌ها نمی‌توانند دردشان را بگویند و مورد ظلم قرار می‌گیرند و نیازمند حمایت هستند. بحث معدوم کردن سگ‌ها مطرح بود و ما تصمیم گرفتیم کاری کنیم و در کنار مسئولان باشیم. خواستیم با یک گام عملی، در شهر خودمان کاری کنیم. برای مقابله با طرح معدوم‌سازی سگ‌ها، هدف عقیم‌سازی آنها را دنبال و کاری سخت را شروع کردیم؛ حتی گاهی مردم به جمع‌آوری سگ‌ها توسط ما از خیابان‌ها به دید تمسخر نگاه می‌کردند. اما با تلاش زیادی موفق شدیم همراهی مسئولان تبریز را جلب و پدیده سگ‌کشی را کاملا متوقف کنیم. چرا که براساس مصوبه استانداری، از این پس دیگر سگ‌ها در این شهر کشته نمی‌شوند و تنها مانع زاد و ولد آنها می‌شویم.

    وقتی بحث حمایت از حقوق حیوان‌ها می‌شود، برخی می‌گویند این همه انسان نیازمند داریم و حیوانات در اولویت نیستند. طرح شما برای این افراد چه استدلالی دارد؟

    در قرنی که همه با مشکل زیست محیطی، علمی برخورد می‌کنند ما نباید روش‌های قدیمی را دنبال کنیم. من خودم به‌عنوان یک انسان در کادر درمانی و خدمت به مردم فعال هستم و خدمت بیمارستانی دارم اما در کنار این موضوع کار زیست‌محیطی هم می‌کنم. این دو موضوع نافی یکدیگر نیستند. کودکان ما در کنار سایر نیازها، محیط زیست‌ سالم هم می‌خواهند. ما باید حیوانات شهری را هم در این چرخه ببینیم و دشمنی بین انسان و حیوان را رقم نزنیم. هر چیز جای خود اهمیت دارد. تا وقتی رفتار درستی با حیوان‌ها نداشته باشیم، نمی‌توانیم انتظار رفتار درست با انسان را داشته باشیم.

    يكي از انديشمندان در اين باره می‌گوید: فرهنگ هر ملتی از رفتار آن ملت با حیوان‌ها مشخص می‌شود.

    اما خیلی از منتقدان رسیدگی به سگ‌ها، بحث ترویج فرهنگ نگهداری سگ در خانه‌ها را مطرح می‌کنند و مانع آن می‌شوند!

    ما در گروهمان مخالف خرید و فروش سگ و نگهداری حیوان در خانه هستیم. نمی‌خواهیم خرید و فروش و نگهداری حیوان در خانه‌ها را ترویج دهیم یا به‌عنوان فرهنگ غربی ترویجش کنیم. ما با هدف انسانی آمدیم و برای این هدف سال‌ها دوندگی کردیم که بگوییم کشتار سگ‌ها در شأن اشرف مخلوقات نیست. در سال‌های اخیر از موانع بسیار و بروکراسی اداری عبور کردیم تا معدوم‌سازی سگ‌ها را متوقف کنیم که خوشبختانه در تبریز با مصوبه‌ای متوقف شد.
    پس از جمع‌آوری سگ‌های بدون صاحب چه می‌کنید؟ هزینه‌های پناهگاه حیوان‌ها از کجا تأمین می‌شود؟

    پناهگاه پردیس یک موسسه خیریه غیردولتی است که تنها با کمک‌های مردمی اداره می‌شود. هر ماه حدود ١٠‌میلیون تومان برای نگهداری ٤٠٠ قلاده حیوان هزینه داریم. پس از ورود سگ‌ها عقیم‌سازی، واکسینه کردن، انگل‌زدایی، شست‌وشو و درمان داریم و حتی جراحی حیوانات تصادفی، مصدوم و
    کتک خورده هم هست. سگ‌ها ابتدا قرنطینه و بعد وارد پناهگاه می‌شوند و همیشه غذای پخته می‌خورند.

    چه کسانی و چقدر کمکتان می‌کنند؟

    کمک‌ها فرم مشخصی ندارد. از ٥‌هزار تومان کمک هزینه داریم تا کسانی که حقوق ماهانه پرسنل را می‌دهند. خوشبختانه مردم کار را از نزدیک می‌بینند و روشن است کمک‌هایشان کجا هزینه می‌شود. اما ماه‌هایی بوده که ٥٠ نفر به ما کمک کرده‌اند و ماه‌هایی کمتر بوده است. اما برخی اوقات هم مجبور می‌شوم از حقوق خودم بگذارم برای گذران امور.

    از ابتدا شما کمک‌های مردمی داشتید؟

    خیر. از اول با کار و هزینه خودمان ٣٠ حیوان را جمع کردیم. اولین هزینه‌ها شخصی بود و کم‌کم کمک‌ها از دوستان و آشنایان شروع شد و تا این‌جا پیش رفت. اما هنوز هم گاهی کم می‌آوریم. همین ماه پیش ٢‌میلیون تومان هزینه برای عقیم‌سازی سگ‌ها را از حقوق خودم پرداختم چون این کار را دین خودم می‌دانم.

    بخش‌های دولتی کمک مالی به شما نکردند؟

    هیچ کمک مالی از هیچ نهاد و بخشی به ما نشده و نمی‌شود. از ابتدای کار بیش از ٧٠ نامه به سازمان‌ها نوشته‌ایم اما کمکی نشد.

    پناهگاه شما مجوز فعالیت دارد؟

    خوشبختانه با کمک‌های بي‌دریغ مدیرکل دامپزشکی استان، آقای دکتر زندیه و سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان توانستیم مجوز لازم را برای تأسیس بگیریم. خوشبختانه وضع تغییر کرد و مسئولان استانی اعلام آمادگی کردند برای این‌که کمک کنند. همین حمایت و تغییر دیدگاه، گام بزرگی بود که در آینده فرهنگ زیست محیطی را تغییر می‌دهد و مشکل سگ‌های بدون صاحب حل خواهد شد.

    ارتبـاط جلوگیـری سگ‌کشـی با  بعـد زیست‌محیطی چیست؟

    سگ‌کشی و دفن آنها آب‌های زیرزمینی را آلوده می‌کند و برای انسان‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد؛ شیرآبه سگ‌های مدفون با آهک منابع زیرزمینی را آلوده می‌کند. این موضوع در کنار بعد روانی ماجراست که انسان‌های حیوان دوست را آزرده می‌کند.

    در زنجان هم به تازگی کشتار دلخراشی انجام شد.با دیدن تصاویرش متأثر شدم. سگ‌ها را داخل گودال با گلوله و میله‌آهنی کشتند و با آهک دفن کردند. سگ‌ها با نگاهشان می‌خواستند که کشته نشوند؛ غیرقابل تحمل است. حیوان‌ها را به نوعی مزاحم محل آسایش خود می‌بینیم و این‌جاست که مسأله معدوم‌سازی و کشتار آنها که البته در مورد سگ‌ها بیشتر صدق می‌کند،
    پیش می‌آید.

    درحالی‌که هنوز معدوم‌سازی سگ‌ها در برخی شهرها ادامه دارد، چه کردید که این روند در تبریز متوقف شد؟

    ابتدا باید از دولت تدبیر و امید تشکر کنم که این مشکل زیست‌محیطی را دیدند و حق حیاتی را که خداوند به حیوان‌ها داده در نظر گرفتند و تلاش کردند مشکل را به شکل صحیح حل کنیم.
    همین جا باید از دکتر نجفی، شهردار تبریز که خیلی خوب با موضوع برخورد کردند، از استاندار محترم آقای جبارزاده، آقای مهندس پوربیگی و فرماندار تبریز آقای دکتر شهرتی‌فر که انسان کامل هستند هم تشکر کنم که کمک کردند و اجازه دادند قضیه مطرح شود. خوشبختانه تبریز شهر اولین‌ها، اولین شهری شد که کشتار سگ‌ها در آن غیرقانونی شد. حضور مسئولان استانی در اولین همایش حمایت از حیوانات تبریز هم جای تقدیر دارد که نشان داد آنها درباره شهر و شهروندان احساس مسئولیت دارند.

    ایده ساخت پناهگاه حیوان‌ها چگونه پدید آمد و اجرا شد؟

    سال ٨٨ معدومگاه سگ‌های تبریز در جاده اسپیران را دیدم و متوجه شدم شرکت خدماتی طرف قرارداد شهرداری به روش بدی سگ‌ها را معدوم می‌کند. در آن دوره، سگ‌ها را زنده‌زنده در آهک می‌کشتند. آن اتفاق‌های بد در دوره گذشته انجام شد و شخصا هیچ‌گاه فراموش نمی‌کنم. همان روز انگار که از خواب بیدار شدم. به خودم گفتم به‌عنوان انسان نباید بي‌تفاوت باشی. من به‌عنوان عضوی از جامعه ایران در تبریز تلاشم را کردم اما امیدوارم در همه جای ایران این وقایع تمام شود.

    چرا اسم پناهگاه‌تان را پردیس گذاشتید؟

    پردیس پرنده بهشتی است. خواستیم بهشت حیوانات تداعی شود و نمادی باشد از اتمام مصیبت‌های حیوان‌های زجر کشیده تا دیگر کتک نخورند و سنگی بر سرشان نخورد.
    زمین مجموعه و ساختمان از کجا تأمین شد؟
    زمین مجموعه را یک خیر در اختیار ما گذاشت و ساختمانی بنا کردیم. اما چون زمین ارثیه‌ای و متعلق به چند مالک است از ما خواسته‌اند زمین را پس بدهیم. از‌ سال قبل با مذاکره از ورثه زمین فعلا خواهش کردیم تا زمین جدیدی نیافته‌ایم در این زمین باشیم.
    یعنی زمین را به‌زودی باید تحویل بدهید؟چه خواهید کرد؟

    برای حل موضوع با شهرداری و استانداری جلسه داشتیم و درخواست زمین کردیم. درحال بررسی است که شاید زمینی بدهند و بتوانیم حیوان‌ها را به آن‌جا ببریم.
    درباره همکارانتان هم کمی توضیح بدهید؟ چند نفر هستید و نوع همکاری‌هایتان چگونه است؟
    اعضای ما مستقیما آقای مهندس روایی، مهندس گلزار، مهندس تندران و دکتر مرادخانی هستند که برای امور اداری و تصمیم‌سازی مجموعه کمک می‌کنند. همه افتخاری و بدون هزینه کار می‌کنند. در این پناهگاه اولین ویلچر حیوانات ایران را مهندس گلزار ساختند که برای سگی به نام سپید پنجه استفاده شد. ٧ نفر هم نیروی حقوق‌بگیر داریم. از صبح تا عصر کار می‌کنند. این افراد هم حقوقشان به نسبت کارشان پایین است و خودشان از حیوان دوستان هستند که اگر جز این علاقه بود کسی نمی‌توانست این‌جا کار کند.

    دامپزشکان شما چه کسانی هستند؟

    کسانی که افتخاری کار می‌کنند محدود هستند. دکتر تورج احمدیون و دکتر عدالت به صورت رایگان همکاری می‌کنند. به بقیه دامپزشکان هم هزینه پرداخت می‌کنیم. خوشبختانه به ما تخفیف می‌دهند و حمایتی کار می‌‌کنند.

    در حال حاضر چند قلاده حیوان را تحت پوشش دارید؟

    بیش از ٤٠٠ قلاده حیوان داریم که سگ‌های بدون صاحب هستند. عنوان سگ‌های ولگرد برای این حیوان‌ها واژه اشتباهی است چون آنها کاری ندارند که ناتمام باشد و ول بگردند! ٦٠‌درصد حیوان‌های ما عقیم شده‌اند و این کار ادامه دارد. هر هفته ٢ روز این کار انجام می‌شود. فعلا هم اولویت با ماده‌ها بوده تا بعدا نرها را عقیم کنیم.

    هر ماه چند سگ به پناهگاه‌تان آورده می‌شود؟

    ماه گذشته حدود ٥٠ قلاده وارد شد. اما با مصوبه جدید زنده‌گیری سگ‌ها این تعداد بیشتر می‌شود. از این‌رو باید زمین شهرداری تحویل شود. طبق آمار شهرداری روزی ١٥ قلاده کشته می‌شدند و اگر قرار باشد همه اینها وارد مجموعه ما شود باید امکانات مان چند برابر شود.
    اگر کسی بخواهد به کار شما کمکی کند، چه کمک‌هایی نياز است؟
    خیرین می‌توانند به ٤ روش به این مجموعه کمک کنند. ١- اهدای وسايل موردنياز سگ‌ها از قبیل قلاده، زنجير، ظرف، غذا، پتو و… ٢- اهدای مواد خوراكي براي سگ‌ها ٣- پذيرفتن سرپرستي دایمي و شناساندنشان به دوستان و آشنايان ٤- كمك مالي ماهيانه به‌طور ثابت يا دوره‌اي حتي به مقدار کم.
    درباره انتقال حیوان‌ها به افراد روش کار چگونه است؟

    شرایط ویژه‌ای دارد. متقاضی فرم پر می‌کند و محل نگهداری آینده را می‌بینیم. آنها حق واگذاری حیوان را ندارند و اگر نتوانند، می‌توانند حیوان را برگردانند زیرا خرید و فروش حیوان ممنوع است.
    با این وضع زندگی شخصی شما چگونه است؟
    در این سال‌ها معنی استراحت را فراموش کردم. زندگی من همین است. اگر باران و برف هم باشد هر روز همین کار را می‌کنم و شب‌ها هم اتفاق‌ها را روی صفحه اجتماعی پناهگاه می‌گذارم تا حامیان از وضع باخبر باشند.

    شخصا در خانه خودتان هم حیوانی را نگهداری می‌کنید؟

    گربه‌های معلول را نگهداری می‌کنم تا وقتی خوب شدند به حیوان‌دوستی واگذار ‌کنیم. الان هم
    ٧ گربه در حیاط و پارکینگ خانه نگهداری می‌کنم تا
    خوب شوند.

    برنامه آینده‌تان چیست؟

    من خودم را خدمتکار و کارگر حیوان‌های  زبان بسته می‌دانم و در یک تشکل مردمی کنار مسئولانم. طرح ما در تبریز، موفق بود و قول داده شد در شهرهای دیگر هم اجرایی شود. در آذرشهر، مراغه و بناب هم قرار است حیوان‌ها صاحبخانه شوند. مقرر شد در بناب، تیم ما با همراهی شهردار پناهگاهی مشابه پردیس با مشارکت حیوان دوست‌ها بسازد.

    خانواده شما درباره این فعالیتتان چه می‌گویند؟

    پدر و مادرم طبیعت دوست هستند. آنها حمایتم کردند و خانواده‌ام موقعی که من ماموریت هستم کارها را دنبال می‌کنند. حتی مادرم گاهی برای سرنوشت حیوان‌ها گریه می‌کند و حمایتم می‌کند که عقب‌نشینی نکنم و کار ادامه بیابد.

    خواسته شما از مسئولان درحال حاضر چیست؟

    از مسئولان انتظار داریم تا پناهگاه حیوان‌ها را مورد لطف و عنایت خود قرار دهند. وجود این پناهگاه در شمال‌غرب کشور به‌عنوان اولین پناهگاه منطقه نشانی از فرهنگ و قلب رئوف و انسانیت مردم غیور آذربایجان است. امیدوارم به‌زودی شاهد ایجاد وضع قوانین قضایی محکم‌تری جهت مبارزه با حیوان‌آزاری و حمایت از حقوق حیوانات باشیم و با تعیین روزی به نام روز حمایت از حیوانات این عمل زیبا و خداپسندانه را در اجتماع ترویج دهیم. همین‌طور می‌خواهم که در همه شهرها مثل شهر تبریز پناهگاه بسازند و از حیوان دوستان دعوت کنند و کمک بخواهند و جای معدوم‌سازی از مردم بخواهند کار را جلو ببرند.

    از خانم ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم می‌خواهم کمک کنند. از طریق شما به این بانوی فرهیخته می‌گویم مشکلات من را به‌عنوان یک زن ببینند و بدانند که زندگی‌ام تحت‌تأثیر است، امیدوارم کمک کنند.

    با مردم هم حرف خاصی دارید؟

    ما مسلمان ایرانی هستیم و باید لایق عنوان اشرف مخلوقات باشیم. باید فرهنگ‌سازی کنیم و با آفریده خدا بدرفتاری نکنیم. حیوان‌ها برای سیر کردن شکمشان سمت ما می‌آیند، اگر حیوان‌ها را دوست ندارید آزارشان هم ندهید. از دوستداران حیوان‌ها هم می‌خواهم ته مانده غذا و نان خشک‌ها را به پناهگاه بدهند. این هزینه ما را کم می‌کند. دست آخر هم می‌خواهم به بچه‌ها عشق به حیوان‌ها را بیاموزیم تا جامعه با فرهنگمان دیگر بچه‌ای که حیوان‌ها را می‌زند نبیند.

    و نکته آخر؟

    دست آخر هم از دولت آقای روحانی و شهرداری تشکر می‌کنم چون مقابل خواسته مردم گارد نگرفتند و کمک کردند.

    شهرخبر
  • ژیلا؛ زنی که سگ کشی در تبریز را متوقف کرد

    ژیلا؛ زنی که سگ کشی در تبریز را متوقف کرد

    Animal-Rights-Watch-ARW-7748

    دیده بان حقوق حیوانات: هنوز هم وقتی آن روز «وحشتناک» را به خاطر می‌آورد، بغض می‌کند و کلماتش بریده بریده می‌شوند. حالا سه سال از آن روز گذشته، همان روزی که سگ‌های بی پناه شهر تبریز را در معدوم‌گاه ملاقات کرد؛ سگ‌های گرسنه، رنجور و عاصی که در انتظار مرگ بودند.

    می‌گوید: «آن‌ها را از سراسر شهر جمع کرده بودند. حدود 200 یا 300 سگ بودند. خبری از بی‌هوشی و مرگ بدون درد نبود، با گلوله کار را تمام می‌کردند. بعضی از سگ‌ها را زنده زنده در آهک دفن می‌کردند.»

    به این‌جا که می‌رسد، نفس نفس می‌زند و می‌گوید: «دوست ندارم تصاویر آن روز را به خاطر بیاورم. مدت ها درگیر آن صحنه‌های وحشتناک بودم. چشم‌های معصوم حیوانات را به یاد می‌آوردم و دچار پریشانی می‌شدم.»

    به گزارش ایران وایر «ژیلا پورایرانی» و دوستانش از همان روزی که پا در معدوم‌گاه می‌گذارند، عهد می‌بندند که هر کاری از دست‌شان برمی‌آید برای سگ‌های شهرشان انجام دهند؛ سگ‌هایی که به جرم بی ‌پناهی، به ضرب گلوله کشته می‌شدند. حالا تلاش ها به ثمر نشسته و آن‌ها مسوولان استان آذربایجان شرقی را راضی کرده‌اند که سگ کشی را متوقف کنند.

    همین یک هفته پیش مدیر کل امور شهری استان به خبرگزاری مهر از توقف سگ کشی خبر داد و گفت: «از این به بعد سگ‌های ولگرد با سلاح بی‌هوش و به مراکز نگه‌داری مردم نهاد سپرده می‌شوند.»

    این خبر، حکایت سه سال تلاش و پی‌گیری بی وقفه ژیلا پورایرانی و همکارانش است:« شهرداری پروژه سگ کشی را به پیمان‌کاران سپرده بود. برای پیمان‌کاران صرف نمی‌کرد که داروی “کتامین” تهیه کنند و بعد از بی‌هوشی، حیوان را از بین ببرند. این بود که سراغ هر روشی می‌رفتند که حیوان را بکشند.»

    آن‌ها پس از دیدن معدوم‌گاه، کفش آهنی به پا می‌کنند و راه می‌افتند؛ رییس سازمان محیط زیست و شهردار تبریز را می‌بینند و ماجرا را شرح می‌دهند. همان وقت پیشنهاد ایجاد یک مرکز برای نگه‌داری و عقیم سازی سگ‌ها و گربه‌ها را مطرح می‌کنند اما هیچ نهادی حرف آن ها را جدی نمی‌گیرد. خودشان دست به کار می‌شوند: «از قبل هم سگ‌ها و گربه‌های زخمی و در سرما مانده را که پیدا می‌کردم با خود به خانه می‌بردم و بعد از درمان و رسیدگی، واگذارشان می‌کردم. اما بعد از این ماجرا، تصمیم گرفتیم خودمان مرکزی را‌ه اندازی کنیم.»

    اول از همه طلاها فروخته می‌شوند، سپس سراغ وام می‌روند و بعد هم با چند خیر صحبت می‌کنند؛ خیرهایی که تا به حال مخارج پناه‌گاه را تامین کرده‌اند: «یکی از خیرها زمین بزرگی در اختیارمان گذاشت که خودمان با کف سازی و دیوارکشی، آن را برای پناه‌گاه آماده کردیم و “پناه‌گاه حیوانات پردیس” راه‌اندازی شد.»

    وقتی پناه‌گاه آماده می‌شود، ژیلا برای اطلاع رسانی به سراغ فیس بوک می‌رود و صفحه‌ای به نام “پناه‌گاه حیوانات پردیس» افتتاح می‌کند. شماره تلفن خودش را روی صفحه می‌گذارد و از مردم تبریز می‌خواهد در صورت مشاهده حیوانات بی‌پناه، با او تماس بگیرند: «گاهی که دنبال حیوانات می‌رفتیم، آن ها را نوازش می‌کردیم و برای انتقال به پناه‌گاه، سوار ماشین می‌کردیم، بسیاری از مردم ما را مسخره‌ می‌کردند. با گوش‌های خودم می‌شنیدم که می‌گفتند این‌ها عقل‌شان را از دست داده‌اند، بی‌کارند و افتاده‌اند دنبال جمع کردن حیوانات. یک‌بار شیشه ماشینم را شکستند چون دوست نداشتند من به سگ‌ها و گربه‌ها غذا بدهم.»

    با این‌حال، او و دوستانش دست از تلاش برنداشتند: «باید ثابت می‌کردیم که به شکل عملی، پروسه نگه‌داری و عقیم‌سازی می‌تواند جایگزین کشتن حیوانات شود. بنابراین، از انجام هیچ‌کاری دریغ نکردیم.»

    ژیلا به طور مرتب عکس حیواناتی را که  به پناه‌گاه منتقل می‌شوند را در صفحه فیس‌ بوک قرار می‌دهد و شرح کوچکی برای عکس‌ها می‌نویسد. بیش‌تر حیوانات در روز اول انتقال، ضعیف و بیمار به نظر می‌رسند و چند روز بعد که عکس تازه‌ای از آن‌ها منتشر می‌شود، سرحال نشان می‎دهند و مشغول شیطنت.

    می پرسم عکس هایی که از آن‌ها منتشر می کنید، مثل عکس‌های قبل و بعد از عمل تبلیغات جراحی زیبایی می ماند! می‌خندد و می‌گوید: « همه حیوانات به محض ورود به پناه‌گاه، حمام داده می‌شوند. انگل زدایی می‌شوند و واکسن‌هاشان را دریافت می‌کنند. اگر هم دچار بیماری باشند، درمان آن‌ها آغاز می‌شود.»

    ژیلا فوق لیسانس پرستاری دارد و بعد از چند سال کار در بیمارستان‌ها، حالا تمام وقت خود را در پناه‌گاه می‌گذراند. کارهای ساده مثل سرم درمانی و یا پانسمان های کوچک را خودش انجام می‌دهد اما درمان بیماری‌ها به عهده دام‌پزشکانی است که حیوانات پناه‌گاه را بدون دریافت دستمزد، معاینه می‌کنند.

    پناه‌گاه پردیس شامل بخش‌های قرنطینه، مادران و توله‌ها، درمانگاه، شست‌وشو و چند آسایشگاه برای نگه‌داری حیوانات است که حالا تعدادشان به حدود ۴۰۰ قلاده رسیده است.

    روزها برای‌ آن ها در دو دیگ بزرگ غذا پخته می‌شود: «از کشتارگاه، پای مرغ، گردن و اسکلت می‌گیریم همراه برنج و ماکارونی برایشان پخته می‌شود.»

    با ذوق می‌گوید: «عاشق ماکارونی هستند.»

    روزهای جمعه، وقت ملاقات است و ورود برای حیوان دوستان به پناه‌گاه آزاد. بعضی برای سگ‌ها نان می آورند، برخی وسایل درمانی می‌گیرند و عده ای با توپ‌های کوچک بازی وارد می‌شوند: «دیدن سگ‌ها و گربهها برای مردم تاثیر مثبت روانی دارد و یک نوع فرهنگ‌سازی است. مردم مدام می‌ترسند توسط حیوانات بیمار شوند اما  خیلی‌ها وقتی من را می‌بینند که دائم با حیوانات هستم و مشکلی ندارم، نظرشان تغییر می‌کند.»

    پناه‌گاه برای سپردن سرپرستی سگ‌ها و گربه ها به علاقه‌مندان، شرایط خاصی دارد: «اول علاقه‌مندان فرم پر می‌کنند. بعد ما  باید شرایط آن‌ها را بسنجیم، محل نگه‌داری را ببینیم و مطمئن شویم که حیوان دوست هستند. بعد از پذیرش هم حق واگذاری به شخص دیگر را ندارند و در صورتی که شرایط نگه‌داری حیوان را نداشته باشند، می‌توانند آن را دوباره به پناه‌گاه برگردانند.»

    در روزهای اخیر که مسوولان استان همکاری با آن‌ها را پذیرفته‌اند، سرشان شلوغ تر شده است : « الان وقتی کسی با سامانه ۱۳۷ شهرداری تماس می‌گیرد و  خبر از سگ‌ها و گربه‌های بی صاحب می‌دهد، تلفن‌ به پناه‌گاه وصل می‌شود و ما دنبال آن‌ها می‌رویم.»
    این‌ها را با ذوق و شوق تعریف می‌کند و می‌افزاید: «واقعا به آرزویم رسیدم اما آرزوهای دیگری هم دارم، کاش دیگر هیچ‌وقت دُم هیچ گربه‌ای را نسوزانند، روی هیچ سگی آب‌جوش نریزند و هیچ حیوانی را با گلوله سوراخ سوراخ نکنند.»

    ژیلا نمی خواهد هرگز چنین روزهایی را ببینید، نمی خواهد به آن روز لعنتی برگردد.

  • پایان قطعی سگ کشی با سلاح گرم در تبریز

    پایان قطعی سگ کشی با سلاح گرم در تبریز

    Animal-Rights-Watch-ARW-7016

    دیده بان حقوق حیوانات: مدیر کل امور شهری در شوراهای استانداری آذربایجان شرقی از توقف قطعی هر گونه سگ کشی در تبریز خبر داد.

    به گزارش مهر، مرتضی موحدنیا بعد از ظهر شنبه با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دستور العمل مربوط به توقف هرگونه سگ کشی در تبریز  ابلاغ شده است.

    وی در ادامه سخنان خود  ابراز کرد: طبق برنامه ریزی هایی که در سال های گذشته انجام داده بودیم تصمیم گرفته ایم که شاهد هیچ گونه سگ کشی با سلاح گرم در کلانشهر تبریز نباشیم.

    موحدنیا با بیان اینکه از این پس با سلاح هایی که وزارت کشور در اختیارمان قرار خواهد داد سگ ها را بیهوش و به مراکز نگهداری منتقل می کنیم ابراز کرد: سلاح های بیهوشی بعد از ماه مبارک رمضان در اختیار ما قرار خواهد گرفت.

    مدیرکل امور شهری در شوراهای استانداری اذربایجان  شرقی بر لزوم افزایش همکاری سازمان های مردم نهاد با نهادهای مربوطه همچون شهرداری تاکید کرد و اظهار داشت: ما نیز سعی می کنیم که با همکاری و تعامل هرچه بیشتر با سازمان های مربوطه و بخصوص سازمان های مردم نهاد از هرگونه سگ کشی در تبریز جلوگیری کنیم.

    موحد نیا با بیان اینکه هزینه کشتار سگ ها باید صرف انتقال آنان به مراکز نگه داری شود تصریح کرد: درست است که افزایش سگ و دیگر حیوانات در محیط شهری باعث افزایش بیماری هایی می شود ولی ما نیز معتقدیم که باید با این امر به شیوه معقول و انسانی برخورد کنیم و از هرگونه سگ کشی بپرهیزیم و به جای آن استفاده از سلاح های بیهوشی و زنده گیری سگ ها را در اولویت کارهای خود قرار می دهیم.

    وی با اشاره به موضوع اخیر سگ کشی در تبریز که طی آن کسی خود را مامور شهرداری معرفی کرده و سعی در تهدید شهروندان با اسلحه داشت، گفت: ما قبول نداریم که نیروی شهرداری سلاح را به طرف مردم گرفته و تهدید کند. اگر مصادیقی وجود دارد قابل پیگیری است.

    مدیر کل امور شهری در شوراهای استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: کارمندان شهرداری اصلا سلاح ندارند و قطعا این افراد از دستگاههای دیگری مثل دستگاه انتظامی هستند که به هر حال این مورد هم باید بررسی شود.

    وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: اولویت ما زنده گیری و جمع آوری سگها از شهر تبریز است و احیانا اگر کسی مجبور به کشتن سگ باشد باید در درجه اول از ادارات مربوطه همچون فرمانداری یا شورای تامین مجوز لازم را داشته باشد.

    _______________

    سگ‌کشی؛ شغلی با درآمد چند صد میلیون تومانی و بودجه میلیاردی!/ از البرز تا چهاردانگه و تبریز، تفنگ‌ها برای پول جان می‌گیرند

    سگ کشی وحشیانه و بدوی پیمانکاران شهرداری/ تصویر +۱۶

    ادامه سگ کشی شهرداری در تهران/ موش ها مسموم می شوند

    طرح سگ کشی شهرداری رامسر به قتل زن جوان منجر شد

    سه میلیارد تومان هزینه و ۶۱۰۰۰ سگ کشته شده، آمار بی نتیجه سگ کشی در مشهد

    سگ کشی برای تفریح/ تصویری

    خبر فوری !سگ کشی بی‌رحمانه در تبریز!/ تصویری

    باز هم سگ کشی/ این بار در گیلان

    ورود دستگاه قضا به “سگ‌کشی‌” در تبریز

    تاکید دوباره سازمان شهرداریها بر رعایت دستورالعمل کنترل جمعیت سگهای ولگرد

    بی وفایی با یار با وفای انسان در گذر زمان/ مشکل سگ ها چیست؟!

    جلوگیری از درمان سگ ها در گیلان/ نظارت نیروی انتظامی بر مالکین سگ های فانتزی

  • سگ کشی وحشیانه و بدوی پیمانکاران شهرداری/ تصویر +16

     Animal-Rights-Watch-ARW-Warning16

    Animal-Rights-Watch-ARW-7016

    دیده بان حقوق حیوانات: سگ کشی غیر قانونی عوامل شهرداری در هشتگرد آغاز شده است.

    اگرچه سگ ها به بهانه آلودگی، ایجاد رعب و وحشت، خطرسازی و احتمال انتشار بیماری های مختلف به ضرب چوب و چماق و گلوله کشته می شوند، اما گویا ریختن خون همین حیوانات به ظاهر آلوده در سطح شهر از نظر مسوولان آلوده کننده محسوب نمی شود. تصاویر تهیه شده توسط خبرنگار دیده بان حاکی است کشتار ناموجه سگ های شهری در هشتگرد نه تنها با زنده گیری و مرگ با تزریق انجام نمی شود بلکه به روش های بدوی و غیر علمی و با استفاده از چماق و اسلحه انجام می شود. همچنین حمل اجساد به روشی بدوی تر و بدون هرگونه پوشش انجام می شود که منجر به ریزش خون حیوانات از خودروی حمل اجساد شده و نه تنها صحنه های غیر قابل قبولی را در شهرها ایجاد می کند، بلکه منجر به انتشار و گسترش آلودگی نیز می شود.

    لازم به ذکر است که انباشت زباله های خانگی و آلودگی های شهری قابل استفاده توسط حیوانات، سبب افزایش جمعیت حیوانات شهری می شود و در صورتی که ارگان های مسوول وظیفه نظافت اماکن مسکونی را به نحو صحیح انجام دهند مشکلی از جانب حیوانات به وجود نخواهد آمد.

    Animal-Rights-Watch-ARW-7017

  • ادامه سگ کشی شهرداری در تهران/ موش ها مسموم می شوند

    Animal-Rights-Watch-ARW-5738

    دیده بان حقوق حیوانات: مهندس محمد هادی حیدرزاده با بیان این مطلب گفت:  عملیات کنترل جانوران مضر شهری مانند موش و سگ های ولگرد در تعطیلات نوروز نیز در دستور کار قرار دارد تا شهروندان در این زمینه احساس امنیت داشته باشند.

    وی افزود: ایجاد محیطی پاکیزه و سالم و ارائه خدمات هر چه بهتر به شهروندان تهرانی در زمینه امر مبارزه با موش که شامل استفاده از سموم موثر و بکارگیری روشهای، فیزیکی، مکانیکی و… در سطح مناطق است، افزایش فعالیت های آموزشی و اطلاع رسانی به منظور ارتقاء سطح آگاهی و در نتیجه افزایش مشارکت شهروندان، تشدید طعمه گذاری ها، اجرای طرح های مکمل ویژه و افزایش نظارت ها از جمله اقداماتی است که در این زمینه صورت می گیرد.

    به گزارش باشگاه خبرنگاران حیدرزاده با اشاره به جمع آوری سگ های ولگرد نیز گفت : در این طرح مطابق برنامه زمان‌بندی، شش اکیپ زنده‌گیری درمناطق 1، 5، 15، 16، 18 و 21 به اجرای عملیات می‌پردازند و پنج اکیپ اتلاف نیز در  مناطق 2، 4، 19، 20 و 22 به کنترل جمعیت سگ های ولگرد به روش اتلاف با اسلحه گرم می‌پردازند .

    مشاور محیط ریست شهردار تهران خاطر نشان کرد : در این طرح سعی بر شناسایی دقیق کانونهای آلوده در زمینه سگهای ولگرد در مناطق 22 گانه می شود تا پوشش کامل توسط اکیپهای زنده‌گیری و اتلاف سگهای ولگرد انجام شود ، ضمن آن که استقرار اکیپ سیار زنده‌گیری سگهای ولگرد به منظور رسیدگی به پیامهای 137 نیز در این ایام دنبال می شود .

  • طرح سگ کشی شهرداری رامسر به قتل زن جوان منجر شد

    دیده بان حقوق حیوانات: از آنجاييكه يكي از وظايف شهرداري ها جمع آوري حيوانات مزاحم و ولگرد [؟] در سطح شهرها مي باشد لذا بر اساس  برنامه كميته اتلاف شهرستان رامسر،ماموران شهرداري كتالم و سادات شهر نيز اقدام به جمع آوري و معدوم نمودن حيوانات  مزاحم و ولگرد مي نمودند كه در شب حادثه 10 مهرماه سالجاري حدود ساعت 11 شب يكي از ماموران شهرداري كتالم و ساداتشهر (م-ش) در برخورد با یک سگ با اسلحه شكاري ،تيري شليك نمود كه متاسفانه اين تير به قلب يك شهروند كتالمي به نام فاطمه جمالي مركيه 35 ساله اصابت نمود كه نامبرده پس از انتقال به بيمارستان  احمد ن‍ژادكتالم رامسر به علت شدت جراحات وارده جان به جان آفرين تسليم كرد.

    به گزارش شمال نیوز در رامسر، يك مقام مسول در شهرداري كتالم و ساداتشهردر گفتگو با خبرنگار ما گفت:ضارب مجوزهاي قانوني را در ايفاي ماموريت خويش  از نهادهاي ذيربط اخذ نموده بود.

    وي بيان داشت:ضارب به عنوان ميرشكار شهرداري بوده و در شب حادثه نيز در راستاي ايفاي وظايف محوله كميته اتلاف شهرستان اقدام نموده است.

    ابراهيم جمالي مركيه پدر مقتول كه خود از نيروهاي شهرداري كتالم و ساداتشهر مي باشد، نيز در اين خصوص گفت:شب حادثه تا ساعت 10/30در ماموريت كاري بودم كه دقايقي پس از حادثه متوجه اين رويداد تلخ شدم.

    وي در خصوص پيگيري هاي قضايي اين حادثه بيان داشت: شكايت  رسيدگي به اين پرونده را به مقام محترم قضايي شهرستان تقديم وانتظار رسيدگي عادلانه داريم وهمچنين  تابع قانون بوده و به راي قانوني تن مي دهيم .

    درراستاي اطلاع رساني درست از اين حادثه به دادستاني شهرستان رامسر مراجعه و پيگير مراحل قانوني اين حادثه شديم  كه سيف الله مهرابي دادستان دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان رامسردر خصوص اين حادثه گفت:ضارب براي از بين بردن حيوانات مزاحم و خطرناك [؟] اقدام به تير اندازي نموده است.

    وي افزود:ضارب كه ازكاركنان شهرداري كتالم و ساداتشهر مي باشد تا اين لحظه سهوآ تير شليك نمود كه به خانمي كه كنار پنجره منزل خود ايستاده بود اصابت مي نمايد.

    وي بيان داشت:پس از وقوع حادثه مقتول به بيمارستان شهر انتقال داده مي شود كه متاسفانه معالجه موثر واقع نشد و منجر به فوت نامبرده شد..

    وي در پايان گفت:تحقيقات در خصوص اينكه حادثه عمدي يا غير عمدي بوده ادامه دارد و ضارب هم اينك در بازداشت مي باشد.

    لازم به ياد آوري است كه فاطمه جمالي مركيه(مقتول)داراي همسر ويك پسر مي باشد كه  در مقطع سوم متوسطه مشغول به تحصيل مي باشد.

    ___________________________

    سه میلیارد تومان هزینه و ۶۱۰۰۰ سگ کشته شده، آمار بی نتیجه سگ کشی در مشهد

    آغاز طرح “مرگ ترحم‌آمیز” سگ‌های ولگرد/ جمع اضداد: کشتن و ترحم

    معرفی مناسبترین راهکار پیشگیری از هاری در سگهای ولگرد/ به مناسبت ۲۸ سپتامبر؛ روز جهانی هاری

    بی وفایی با یار با وفای انسان در گذر زمان/ مشکل سگ ها چیست؟!

    داستان سگی با ۴۰ ساچمه در سرش/ تصویری

    از رهاکردن سگ در مترو تا دستگیری

    کارتون: سگ کشی

  • سه میلیارد تومان هزینه و 61000 سگ کشته شده، آمار بی نتیجه سگ کشی در مشهد

    سگ کشی
    طرح: آیدین ارجمندی

    دیده بان حقوق حیوانات: پس از گذشت مدتی طولانی از انتشار آخرین خبر رسمی در زمینه اعلام هزینه های معدوم سازی حیوانات شهری، چندی پیش گزارش عجیب دیگری پرده از هزینه های غیر قابل توجیه این قبیل طرح ها برداشت.

    در گزارش تفريغ بودجه سازمان مديريت پسماند شهرداري مشهد که در جلسه علني شوراي اسلامي اين شهر ارائه شد، اعلام شد سازمان از محل معدوم کردن سگ هاي ولگرد در سال گذشته ۲۱۸ ميليون تومان درآمد داشته است. اندکی بعد مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري مشهد با تکذیب این درآمد، مبلغ اعلام شده را اعتبار هزینه شده برای معدوم سازی قریب به 8500 عدد سگ شهری دانسته و آماری عجیب از کشتار سگ های شهری در این شهر ارایه کرد.

    مهندس «علي نجفي» مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري مشهد در گفت و گو با خراسان ضمن اعلام هزینه 50 هزار تومانی معدوم سازی هر یک سگ شهری، از کشتار 61000 سگ در ده سال گذشته خبر داد، آماری که با یک محاسبه ساده به قیمت امروز بیش از 3 میلیارد تومان هزینه داشته اما به هیچ نتیجه قابل قبولی ختم نشده است.

    به گزارش خراسان ۲ هفته قبل بود که در گزارش تفريغ بودجه سازمان مديريت پسماند شهرداري مشهد که در جلسه علني شوراي اسلامي اين شهر ارائه شد، اعلام شد سازمان از محل معدوم کردن سگ هاي ولگرد در سال گذشته ۲۱۸ ميليون تومان درآمد داشته است. بهتر ديديم براي پي گيري اين موضوع تعجب آور و روشن کردن اذهان خوانندگان به سراغ مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري مشهد برويم.

    مهندس «علي نجفي» مديرعامل سازمانمديريت پسماند شهرداري مشهد در گفت و گو با خراسان رضوي گفت: معدوم کردن سگ هاي ولگرد درآمدي ندارد بلکه هزينه دارد ولي به دليل اين که هزينه جمع آوري و معدوم کردن سگ هاي ولگرد در محل خود ثبت نشده، اعتبار ۲۱۸ ميليون توماني سازمان مديريت پسماند براي جمع آوري سگ ها به عنوان درآمد محاسبه شده است.

    وي با بيان اين که در پولي که شهرداري مشهد به سازمان مديريت پسماندبراي جمع آوري سگ هاي ولگرد داده، هزينه هاي جمع آوري از آن کسر نشده است گفت: به همين دليل مبلغ دريافتي ما براي اين کار دست نخورده مانده و در تفريغ بودجه مبلغ ۲۱۸ ميليون تومان به عنوان درآمد ثبت شده است در حالي که اگر هزينه هاي جمع آوري سگ ها از اين مبلغ کسر شود، مشخص خواهد شد که ۲۱۸ ميليون تومان هزينه جمع آوري سگ هاي ولگرد بوده است نه درآمد ناشي از آن.نجفي تصريح کرد: ما در زمان انعقاد قرارداد با شهرداري مشهد براي جمع آوري و معدوم کردن سگ هاي ولگرد، يک برآورد قيمت را براي جمع آوري هر سگ اعلام و اين مبلغ را از شهرداري دريافت مي کنيم.

    جمع آوري و معدوم کردن هر سگ ۵۰ هزار تومان

    وي با اشاره به اين که جمع آوري و معدوم کردن هر قلاده سگ حدود ۵۰ هزار تومان هزينه دارد، اضافه کرد: اين هزينه شامل جمع آوري، نگهداري، معدوم کردن با مرگ با ترحم و بارگيري لاشه و دفن آن است.

    نجفي تصريح کرد: سگ ها به روش مرگ با ترحم معدوم مي شود که از پيشرفته ترين روش هاي معدوم سازي حيوانات موذي است و مانند نقاط ديگر کشور از غذاي مسموم يا سلاح گرم استفاده نمي شود زيرا اين روش ها ممکن است مشکلات امنيتي و بهداشتي در پي داشته باشد.

    وي با اعلام اين موضوع که مرگ با ترحم براي اولين بار در کشور در مشهد اجرا شده است، افزود: بعد از گرفتن سگ يک هفته حيوان را تيمار مي کنند، سپس روي آن آزمايش انجام مي شود تا بيماري خاصي نداشته باشد و بعد از آن خالص سازي نژادي در مورد آن صورت مي گيرد.

    وي اظهار داشت: پس از يک هفته ماده بيهوشي و بعد از آن ماده شيميايي ديگري به حيوان تزريق مي شود که باعث سکته قلبي و مرگ آن مي شود و به دليل اين که در حالت بيهوشي است، دردي را تحمل نمي کند.

     

    احياي نژاد سگ تازي افغاني

    مديرعامل سازمان مديريت پسماند با اشاره به خالص سازي نژادي سگ ها گفت: در آزمايش هاي خالص سازي نژادي سگ تازي افغاني که در حال انقراض است، شناسايي و براي نسل گيري تحويل دانشگاه شده است.

    وي تصريح کرد: همچنين در برخي موارد بعضي از صنعتگران يا افرادي که به دنبال سگ نگهبان هستند به محل نگهداري مراجعه مي کنند و از بين سگ هاي آزمايش شده و سالم سگ نگهبان انتخاب مي کنند.

     

    جمع آوري و معدوم سازي ۸ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ در سال

    وي به معدوم کردن ۶۱ هزار قلاده سگ از سال ۸۱ تاکنون اشاره کرد و افزود: هر سال بين ۷ هزار تا ۸ هزار و ۵۰۰ قلاده سگ در مشهد معدوم مي شود که بر همين اساس از آغاز طرح در سال ۸۱ تاکنون تعداد ۶۱ هزار قلاده سگ معدوم شده است.

    نجفي با اشاره به هزينه معدوم کردن سگ ها اظهار داشت: جمع آوري سگ ها و معدوم کردن آن نه تنها درآمدي ندارد بلکه هزينه هم دارد که يکي از اين هزينه ها تهيه داروي بيهوشي است که تهيه آن با توجه به شرايط بازار ارز امروز، دشوار است و گران تمام مي شود.

    وي اضافه کرد: جمع آوري سگ هاي ولگرد به دو صورت انجام مي شود يا به وسيله پيمانکار هر منطقه شهرداري و يا از طريق سازمان مديريت پسماند که در حال حاضر ۹ منطقه شهرداري مشهد را تحت پوشش دارد.

     

    شکار سگ ها با کچر

    وي به جمع آوري سگ ها توسط افراد بسيار حرفه اي اشاره کرد و افزود: اين افراد با استفاده از وسيله اي به نام «کچر» اقدام به شکار سگ ها مي کنند به اين صورت که با روش هاي خاصي سگ ها را به سمت خود جلب مي کنند و «کچر» را به دور دهان سگ مي اندازند و آن را قفل مي کنند و به محل نگهداري انتقال مي دهند.

    نجفي اظهار داشت: گروه هاي جمع آوري سگ در روزهاي مختلف به مناطق مشخص شده مراجعه و سگ ها را جمع آوري مي کنند.

    در مواردي هم با تماس تلفني شهروندان با روابط عمومي سازمان و يا شماره ۱۳۷، آن ها به مکان مورد نظر مراجعه و سگ هاي ولگرد را جمع آوري مي کنند.مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري مشهد افزود: براي جمع آوري سگ ها از اسلحه بيهوش کننده استفاده نمي شود ولي سازمان از وزارت کشور درخواست خريد ۲ قبضه سلاح بيهوش کننده کرده است که بعد از تحويل گرفتن از آن براي گرفتن سگ هايي که حالت تهاجمي دارد، استفاده مي شود.

    __________________________

    آغاز طرح “مرگ ترحم‌آمیز” سگ‌های ولگرد/ جمع اضداد: کشتن و ترحم

    معرفی مناسبترین راهکار پیشگیری از هاری در سگهای ولگرد/ به مناسبت ۲۸ سپتامبر؛ روز جهانی هاری

    بی وفایی با یار با وفای انسان در گذر زمان/ مشکل سگ ها چیست؟!

    داستان سگی با ۴۰ ساچمه در سرش/ تصویری

    از رهاکردن سگ در مترو تا دستگیری

    کارتون: سگ کشی

  • سگ کشی برای تفریح/ تصویری

    دیده بان حقوق حیوانات: نبرد سگ ها یکی از تفریحات رایج دربین مردم افغانستان به شمار می رود؛ تفریحی که همواره مورد اعتراض دیده ان حقوق حیوانات قرار داشته.
    به گزارش روزگارنو به نقل از فرارو، افغان ها مبارزه را دوست دارند، این کار برای آنها لذت بخش است. آنها می گویند جنگیدن در خون شان است. افغانستان برای سه دهه است که درگیر جنگ و خونریزی است اما جنگ هایی وجود دارد که افغان ها از آنها لذت می برند، مثل جنگ خروس ها، بزها و شترها. اما مسابقات جنگ سگ ها برای مردم این کشور معنایی دیگر دارد.
    جنگ سگ ها در افغانستان در دوره حکومت طالبان ممنوع شده بود. اما پس از سقوط طالبان در سال 2001 این سرگرمی دوباره رایج شد و اکنون در شهرهای بزرگ و اصلی افغانستان هر هفته مسابقه جنگ سگ ها در زمین هایی خاکی برگزار می شود.
    در کابل پایتخت افغانستان هر هفته دو بار در روز جمعه جنگ سگ ها برگزار می شود. مسابقه بزرگ تر صبح ها در یک آمفی تئاتر در حومه شهر برگزار می شود. همانند سایر ورزش ها در افغانستان فقط مردها می توانند این مسابقه را از نزدیک تماشا کنند. این مسابقه هزاران مرد و پسربچه را به این مکان هیجان انگیز می کشاند.
    به رسم معمول این مسابقات دو سگ توسط صاحبان شان وارد رینگ شده و سپس آزاد می شوند. دو سگ به جان هم می افتند و هر کدام از آنها سعی می کند تعادل دیگری را بر هم بزند. صاحبان سگ ها با فریادهای خود آنها را برای ادامه جنگیدن تشویق می کنند و یک فیلمبردار در حال ضبط این مسابقه است. این جنگ هم همانند سایر جنگ ها در عرض چند دقیقه زمانی که یکی از سگ ها دیگری را خاک می کند به پایان می رسد در نهایت صاحبان سگ ها آنها را از رینگ خارج می کنند.
    در برخی از کشورها جنگ سگ ها تا زمان کشته شدن یکی از آنها ادامه پیدا می کند اما در جنگ سگ ها در افغانستان سگی به عنوان پیروز تلقی می شود که در طول مسابقه برتری اش را نشان دهد یا سگ دیگر تسلیم شود. سگ ها قبل از آنکه آسیبی جدی به هم بزنند از یکدیگر جدا می شوند.
    شرط بندی روی سگ ها برای اکثر افغان ها یک سرمایه گذاری پرهزینه محسوب می شود؛ به طور میانگین در هر مسابقه رقمی بین 10 تا 50 هزار دلار بر روی سگ ها شرط بندی می شود که در کابل رقم قابل توجهی به شمار می رود.
    در عکس های زیر از «پیتر تن هوپن» عکاس مشهور سوئدی تصاویری از نبرد خونین سگ ها در کابل را مشاهده می کنید.

    ______________________________

    عکس خبری / اوقات فراغت مردم کابل

    جنگ سگها در افغانستان/ تصویری

    ورزا جنگ: گاوبازی خونین در شمال ایران، به خاطر پول

    گاوبازی از نوع هندی /تصاویر

    گاوبازی؛ شنیع ترین جاذبه گردشگری مکزیک

    دفاع یا حمله؟/ تصویری

    آخرین گاوبازی در کاتالونیای اسپانیا برگزار شد

    گاوبازی؛ میراث غرب متمدن/ تصاویر

    ورود حقوق حیوانات به عرصه خبرهای ایران: آزار گاوها در اسپانیا/ تصاویر

  • خبر فوری !سگ کشی بی‌رحمانه در تبریز!/ تصویری

    دیده بان حقوق حیوانات ایران : یک تشکل مردم نهاد فعال در آذربایجان شرقی با طرح این ادعا که سگ‌های ولگرد و بی سرپرست در تبریز به طرز بیرحمانه‌ای توسط برخی شرکتهای طرف قرارداد با شهرداری کشتار می‌شوند، از مسئولان برای جلوگیری از این اقدام استمداد کرد.

    به گزارش مهر، اشرف یوسفی، رئیس هیئت مدیره انجمن حامیان طبیعت آذر گفت: چندی است که سگ‌های بدون صاحب سطح شهر تبریز به بهانه جلوگیری از انتقال بیماری، زیباسازی چهره شهر و حمایت از حقوق شهروندان، توسط برخی شرکتهای طرف قرارداد با شهرداری جمع آوری شده و در مکانی به نام معدومگاه بعد از دو یا سه روز نگهداری در سخت ترین شرایط کشته می‌شوند.

    وی با بیان اینکه ظاهرا مسئولان شهرداری در خصوص نحوه معدوم سازی این حیوانات نظارت کافی ندارد مدعی شد: این حیوانات زبان بسته پس از نگهداری در معدومگاه، با روش‌های بسیار فجیع مانند ضربه به جمجمه توسط لوله‌های فلزی و کوبیدن سر آن‌ها به دیوار و یا حلق آویز شدن کشته می‌شوند.


    این فعال حقوق حیوانات با مطرح کردن این موضوع که چنین کشتار بیرحمانه‌ای برای دستیابی به سودهای کلان توسط عده‌ای معلوم الحال صورت می‌گیرد، ادامه داد: با وجود اینکه پیمانکار مربوطه طبق قرارداد، برای کشتن سگ‌ها با داروی بیهوش کننده هزینه دریافت می‌کند اما حیوانات یاد شده هرگز با داروی بیهوش کننده کشته نمی‌شوند چراکه هزینه داروهای فوق زیاد بوده و با وجود دریافت مبلغ از سوی شهردرای، پیمانکاران یاد شده از روشهای غیراخلاقی و غیربهداشتی برای معدوم سازی حیوانات استفاده می‌کنند.

    یوسفی با بیان اینکه هیچ گونه نظارتی بر تعداد حیوانات معدوم شده به صورت مستمر وجود ندارد، افزود: آمار ارائه شده توسط پیمانکار جهت دریافت هزینه بیشتر دستکاری شده و آمار غیرواقعی ارائه می‌شود.

    وی با اشاره به آمادگی تشکل «حامیان طبیعت آذر» برای جلوگیری از کشتار حیوانات بی گناه، افزود:ما آماده ایم بعد از جمع آوری سگ‌های بدون صاحب از سطح شهر اقدام به واکسیناسیون و درمان بیماری‌های انگلی و جسمی آنها کنیم و طی عمل جراحی کاملاً علمی توسط دامپزشکان سگ‌های نر را وازکتومی یا عقیم سازی نماییم.

    یوسفی اضافه کرد: این تشکل با تغذیه مناسب و انجام حمایت‌های لازم نه تنها امکان زندگی و مرگ به صورت طبیعی را برای این حیوانات فراهم می‌کند بلکه با جمع آوری و درمان حیوانات مانع انتقال بیماری‌ها به انسان از طریق این حیوانات شده و سطح شهر هم تمیز می‌شود.

    وی افزود: انجام عمل عقیم سازی موجب می‌شود تا معضل سگ‌های بدون صاحب و انتقال بیماری در طی دو تا سه سال در سطح منطقه به طور کامل حل و فصل شده و تحت کنترل درآید.

    رئیس هیئت مدیره این تشکل حامی حیوانات با انتقاد از آن دسته از افرادی که طرح عیقم سازی سگ‌های ولگرد را طرحی از قبل شکست خورده معرفی می‌کنند، آنان را افرادی با نظرات سطحی و فاقد تحلیل کارشناسی توصیف کرد و افزود: با وجودی که همه کارشناسان معتقدند به جای معدوم سازی حیوانات باید با روش‌های اصولی به عقیم سازی آن‌ها پرداخت اما متاسفانه جای این سئوال است که چرا مسئولان تبریز به چنین اقدامی دست نزده است.

    وی ادامه داد: موضوع به اینجا ختم نمی‌شود زیرا اجساد سگ‌های ولگرد که با بیرحمانه ترین شکل ممکن کشتار می‌شوند به زباله گاه تبریز منتقل و به «کومورچایی» ریخته می‌شوند که می‌تواند فاجعه زیست محیطی دیگری را رقم زند.

    یوسفی با یادآوری بخشنامه وزارت کشور در رابطه با کنترل حیوانات بی سرپرست، کشتار حیوانات سالم را بر اساس مفاد این بخشنامه فاقد وجاهت قانونی دانست و اضافه کرد: با توجه به اینکه شهرداری تبریز جمع آوری حیوانات بی سرپرست را به شرکت خصوصی واگذار کرده و آن شرکت در نقض صریح بخشنامه، حیوانات را به صورت غیراصولی و خشن جمع آوری و به طرز فجیع، غیراخلاقی، غیرشرعی و غیرقانونی معدوم می‌کند لازم است به دلیل عدم صلاحیت، قرارداد با این پیمانکار لغو و طبق ماده 9 همان بخشنامه این امور به تشکل‌های مردمی و زیست محیطی واگذار گردد.
    ______________________________________________________________________________

    اخبار مرتبط :

    بی وفایی با یار با وفای انسان در گذر زمان/ مشکل سگ ها چیست؟!

    جلوگیری از درمان سگ ها در گیلان/ نظارت نیروی انتظامی بر مالکین سگ های فانتزی

    باز هم سگ کشی/ این بار در گیلان

    رهایی دوباره سگ‌ها از دانشکده دامپزشکی؛ آیا می‌توانیم آنها را نکشیم؟

    بازداشت سگ‌های خانگی همچنان در تهران ادامه دارد!

  • باز هم سگ کشی/ این بار در گیلان

    دیده بان حقوق حیوانات: باز هم داستان تکراری سگ کشی و این بار با اعلام رسمی در شهرستان املش در گیلان زمین. متاسفانه تا کنون نه اقدام شایسته و بایسته ای از سوی حامیان حیوانات صورت گرفته و نه طرح قابل اجرا و منطقی از سوی ارگان های درگیر ماجرا. سگ ها به طبیعتشان عمل می کنند. مردم از سگ ها می ترسند. عده ای از کشتن سگ ها سود مالی کسب می کنند و دوستداران حیوانات ….

    آیا روزی خواهد رسید که خبر غم انگیزی منتشر نشود؟

    __________________

    خبر مرتبط:

    سگهای شهری، حقوق حیوانات و رفاه حیوانات

    قرارداد «سگ کشی» در منطقۀ پارس جنوبی

    اقدام کنید! برای مخالفت با کشتار سگ ها در ایران

    راقم این سطور از سگ می‌ترسد!/ طنز

    بیش از هزار قلاده سگ ولگرد معدوم شد/ معدوم سازی به روشی سخت

    رهایی دوباره سگ‌ها از دانشکده دامپزشکی؛ آیا می‌توانیم آنها را نکشیم؟

    همه برای حمایت از حیوانات، پیش به جلو با سرعت لاک پشتی!

    دوست خوب من/ در باب منوعیت سگ گردانی

    جانفشانی کارگر افغان برای نجات یک سگ از استخر

  • سگ‌کشی و موش‌هایی که جای سگ‌ها را می‌گیرند

    دیده بان حقوق حیوانات: سگ‌کشی انگار مختص اکثر شهرهای ایران است. به گزارش شهروند بعد از وقایع تلخی که‌ سال گذشته در رشت و امسال در شیراز افتاد و عکس‌های زننده‌ای که از کشتار بی‌رحمانه سگ‌ها در این شهرها منتشر شد، اکنون مهیار مقیمی، فعال محیط‌زیست مشهد خبر از سگ‌کشی در مشهد می‌دهد. مقیمی می‌گوید: «حیوانات شهری در مشهد به رسمیت شناخته نمی‌شوند. یعنی سازمان محیط‌زیست خراسان رضوی معتقد است که این حیوانات جزو حیات‌وحش نیستند پس مراقبت و حفاظت از آنها برعهده سازمان نیست. به همین دلیل جمع‌آوری و کشتن سگ‌ها به روش‌های بی‌رحمانه مدتی است که در مشهد دیده می‌شود.»
    وی می‌افزاید: دیده‌بان حقوق حیوانات اخیرا طرحی داده است که با همان هزینه کشتار سگ‌ها می‌توان آنها را واکسینه و در محیط شهری حفظ‌شان کرد.
    بنا به اعتقاد این فعال محیط‌زیست براساس علم زیست بوم‌شناسی واژه‌ای به نام کنام در این علم وجود دارد که تقسیم منابع اکوسیستم بین جانداران است. مثلا جای خالی‌ای که موادغذایی در آن دور ریخته می‌شوند و منبع تغذیه سگ‌های بی‌خانمان شهری است. حال تحقیقات نشان می‌دهد که اگر سگی کشته شود سگ‌های دیگر جای خالی او را در آن کنام می‌گیرند. به عبارتی هر کنام گنجایش تعدادی جانور را دارد که اگر از هر تعداد از آنها کاسته شود تعداد دیگری جایش را پر می‌کنند و بازهم جمعیت آن جانور همان عدد اولیه که گنجایش کنام است خواهد بود. حال فرض کنید که کشتار سگ‌ها آن‌قدر گسترده شود که همه آن جمعیت حذف شوند. آن وقت فکر می‌کنید چه خواهد شد؟ کدام جاندار جای سگ‌ها را در آن کنام خواهد گرفت؛ موش‌ها. این بلایی است که سر تهران آمده است. اگر سگ‌ها از شهرها حذف شوند آن کنام که همان محل انباشت زباله‌های غذایی است مکانی برای هجوم موش‌ها خواهد شد. در آن صورت انسان‌ها درگیر مشکلی می‌شوند که راه چاره‌ای برایش وجود ندارد. درحالی‌که سگ‌ها دوست انسان‌ها هستند. جزو جانوران موذی محسوب نمی‌شوند و حرف انسان‌ها را گوش می‌کنند و در بسیاری از مواقع به انسان‌ها کمک می‌کنند اما موش‌ها این جانشینان بالقوه سگ‌ها در محیط‌های شهری هیچ‌کدام از خصایص خوب فوق را ندارند و جز مزاحمت، ترس و بیماری ثمری برای انسان‌ها ندارند. با این حال بعضی‌ها در مدیریت شهری به جای این‌که راه و رسم زندگی کردن در کنار سگ‌ها را به مردم بیاموزند، دست به کشتار سگ‌ها می‌زنند بدون آن‌که از عواقب این کار خبر داشته باشند.
    اعتراض به سگ‌کشی در شهرهایی مانند رشت و شیراز آن‌قدر زیاد بوده که در شهری مثل رشت مدیران شهرداری را وادار به عذرخواهی از مردم کرد و در عرض چند ماه سامانکده‌ای موقتی برای اسکان سگ‌های بی‌خانمان در اطراف رشت تهیه شد. حال باید دید که فعالان محیط‌زیست مشهد می‌توانند مدیران شهری این شهر بزرگ را وادار به ارایه راهکار درست کنند. راهکاری که در قانون هم پیش‌بینی شده و بنا به دستورالعمل صریح وزارت کشور شهرداری‌ها موظف به زنده‌گیری سگ‌ها و عقیم‌شدنشان شده‌اند.