لغو پرواز برای جلوگیری از برخورد با آهو

دیده بان حقوق حیوانات: تا می‌گویی هواپیما، حادثه در ذهن کلید می‌خورد و استرس زیاد می‌شود؛ حادثه‌هایی که تا منجر به فاجعه نشوند، گویا اهمیت چندانی برای مسئولان ندارند. یاد سخنان مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی… می‌افتیم که مفصل توضیح می‌داد، بنا بر آيین‌نامه‌ها و قوانین جهانی، مثلا ترکیدن لاستیک هواپیما «سانحه» نیست و «حادثه» است. با این توجیهات، لابد ترکیدن موتور هواپیما هم رویدادی عادی است که با توقف در نخستین پارکینگ بین راهی مرتفع خواهد شد؟!

به گزارش «تابناک» هنگامی که مسافرین پرواز شماره (۰۴۳) کیش ـ تهران شرکت هواپیمایی کاسپین، رأس زمان مقرر برای تشریفات پرواز به گیشه هدایت شدند، احتمالا هیچ پیش زمینه بدی نداشتند؛ پروازی که رأس ساعت ۵۵: ۱۹ با حرکت روی باند آغاز شد، ولی ثانیه‌هایی بعد با صدای مهیبی که از موتور برخاست، متوقف ماند.

یکی از مسافران این پرواز به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: وقتی هواپیما آماده برخاستن بود، صدای بلندی به گوشمان رسید و همزمان خلبان ترمز کرد و پس از آن دود غلیظی از یکی از موتورهای هواپیما بلند شد. چند لحظه بعد، مهماندار عامل توقف را آهویی دانست که روی باند پریده و اعلام کرد به دلیل ترمز شدید و گرمای حاصله از آن به سالن برخواهیم گشت و پرواز ساعتی بعد انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هنگامی که در سالن منتظر بودیم، برخی از مسافرین از ترس ناشی از حادثه، عطای پرواز را به لقایش بخشیدند و فرودگاه را ترک کردند. در بین کسانی که مانده بودند هم خیلی‌ها توجیه آهوی رمنده را باور نداشتند و خواستار توضیح کاپیتان پرواز بودند که هم این گونه نیز شد و کاپیتان در جمع مسافران آمد و ضمن تأیید ماجرای آهو، پوزش خواست و گفت: مشکلی نیست و به زودی پرواز انجام خواهد شد.

بر پایه این گزارش، ساعاتی بعد (نزدیک ساعت ۲۳) بار دیگر هواپیمای بوئینگ MD آماده پرواز می‌شود، ولی لحظاتی پس از استارت برخاستن، این بار هواپیما با صدایی بلند‌تر از حرکت بازمی‌ایستد و شعله‌های آتش موتور هواپیما، چنان ترسی در دل مسافران می‌افکند که با فریاد و جیغ برخی مسافران گره می‌خورد و پرواز لغو می‌شود.
خلاصه آن که تناقض‌ها اینقدر عجیب و دور از باور است که در کت مسافران وحشت زده فرو نمی‌رود، تا جایی که بسیاری از ایشان از ادامه این بازی انصراف می‌دهند و شمار باقی‌مانده نیز قابل تجمیع با پرواز امروز می‌شود و قرار است، پیرامون ساعت ۳۰: ۱۴ دقیقه با یک هواپیمای دیگر به سمت تهران حرکت کنند؛ اما هنوز هیچ دلیلی برای اقناع درباره از کار افتادن موتور هواپیما برای دومین بار ارائه نشده است.اینجاست که به نظر توجیهی شبیه آهوی روی باند بیشتر به قدرت تخیل مسئولان برمی‌گردد و پافشاری متصدیان امر به استفاده از هواپیمایی که از شدت نقص، قدرت برخاستن از زمین را هم ندارد، تنها یادآور رخدادهای بسیار تلخی است که از شدت اهمیت در بالاترین اخبار جهان قرار می‌گیرد، ولی متأسفانه اثری در گوش و دروازه‌های مسئولین داخلی ندارد.

مگر نه اینکه زخم حادثه پیشین این شرکت هواپیمایی ـ که با کشته شدن همه مسافرین و خدمه پرواز تهران، ایروان در حوالی قزوین روی داد ـ هنوز التیام نیافته، پس چگونه هواپیمایی را به کار می‌گیرید که در زمین پیمایی هم مشکل دارد و بعد آهویی را بهانه می‌کنید که معلوم نیست، راه ورود به باند پرواز را داشته است یا نه؟!

مانده‌ایم که چرا تصمیم‌گیری در این مواقع برایتان سخت است، در حالی که می‌دانید جان بسیاری به این تصمیم شما بسته است؟

اگر به درستی گفته‌تان درباره سناریوی آهو باور دارید، دست‌کم برای جان مردم نیز به اندازه‌‌ همان آهویی که عامل توقف می‌نامیدش احترام بگذارید؛ آیا این زیاده‌خواهی است؟!

دیدگاه‌ها

3 پاسخ به “لغو پرواز برای جلوگیری از برخورد با آهو”

  1. Platypus نیم‌رخ

    قربان . قطعات یدکی برای موتور یا هر قسمت دیگه هواپیما که خراب میشه ، باید از خارج وارد بشه . ولی تحریمها اجازه نمیده .
    بازم دعا به جان آن خلبان بدبخت بکنید ، که اینقدر وظیفه شناسه . نفرین و لعنتش را هم به جان آقایان امپریالیستها بکنید . که اینقدر نامردند و تحریم اقتصادی می کنند . برایشان جان ایرانی ارزش نداره .
    فقط نفت ایرانی هست که ارزش داره !!!!

  2. سعید نیم‌رخ
    سعید

    Platypus عزیز
    تحریم ها برای خیلی ها راه فرار از مسولیت شده است!!!!!!! بویینگ و ایرباس را تحریم هستیم و نمیتوانیم بخریم صدص در صد قبول
    اما
    سوال بی جواب این است که چرا هواپیماهای “”””نو”””” روسی را نمیخریم؟؟؟؟؟ شما یک هواپیمای سقوط کرده در ایران را معرفی کنید که سن هواپیمای بدبخت کمتر از 10 سال بوده باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    کار بجایی رسیده که هواپیماهای روسی در ایران معادل سقوط و حضرت عزرائیل تلقی میشوند که صد البته تصور غلطی است.
    آقایان هواپیماهای روسی 30 –40 ساله را میخرند و انتظار دارند که سقط هم نکند.
    اگر هواپیمای روسی بد بود بایستی شاهد سقوط هر روزه هواپیماهای روسی در فدراسیون روسیه بودیم.
    هواپیمای شخص ریاست جمهور فدراسیون روسیه ایولوشین 96 میباشد.
    هر هواپیمایی که مجوزهای بین المللی لازم را داشته باشد و به تجهیزات مدرن روز مجهز باشد و تعمیرات و تعویض قطعه لازم در زمان مقرر را داشته باشد از لحاظ ایمنی کاملا امن و بی خطر میباشد.
    فاجعه زمانی اتفاق میافتد که یک کشور ((ایران)) از مقوله ای کشف نشده تحت عنوان عمر انقلابی قطعه در برابر عمر مفید قطعه((( این موضوع به تفضیل در ماهنامه صنایع هوایی توضیح داده شده است))) داد سخن میراند و نتیجه جان باختن مسافران بیچاره است.

  3. سعید نیم‌رخ
    سعید

    جناب platipus
    ظاهرا در بحث تحریم ها خیلی ناراحت هستید و کامنت قبلی حقیر را به دقت نخوانده اید کهمن ناچارا تکرار میکنم::
    “””بویینگ””” و “””ایرباس””” را تحریم هستیم و نمیتوانیم بخریم صد در صد قبول
    اما
    سوال بی جواب این است که چرا هواپیماهای نو و دست اول روسی را نمیخریم؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید