دیده بان حقوق حیوانات: ماهی قرمز نماد برج (حوت) یا برج ماهی در گاه شماری شمسی برجی است. حوت صورت دوازدهم از صورت فلکی منطقه البروج است که در نیم کره شمالی آسمان به شکل ماهی تجسم شده و در اصطلاح گاهشماری برج دوازدهم از برجهای دوازده گانه پس از دلو و پیش از حمل برابر اسفند است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران ماهی قرمز که تاریخچه 2500 ساله را پشت سر نهاده به عنوان قدیمیترین ماهی خانگی و زینتی به شمار مي آید در روزهای پایانی سال در دست پیران، جوانان و کودکان مشاهده میشود زیرا همه معتقدند که وجود ماهی نشانه برکت و پیروزی و سرزندگی است، در میان استقبال مردم از ماهی قرمز بیش از ماهی سیاه است زیرا قرمز نماد قدرت آرامش، تولد دوباره و نشانهای از سرخی خورشید بوده و رنگ سیاه نشانه غم و اندوه، تاریکی و یادآور مرگ است. علاوه بر آنکه رنگ زیبای این موجود آرامش را به انسان هدیه میدهد، تحرک و شور و شوقش باعث تحرک و شادابی کودکان نیز میشود.
در کشور چین با فرار رسیدن عید ماهی قرمز را رها میکنند تا زندگی جریان یابد ولی ما این ماهی زیبا را که نماد مینوی زندگی است در تنگ بلورین اسیرش میکنیم و همزمان با رشد سبزههای سفره هفتسین و باروری زمین هر روز او را به مرگش نزدیکتر میکنیم.
عمر این مهمان آبزی سفره هفتسین بین 12 تا 20 سال بوده که در شرایط مطلوب به 30 سال نیز میرسد اما حالا دراین تنگهای بلورین حتی شاید به یک روز هم نرسد.
گفتنی است: هر ساله در ایام نوروز حدود 5 میلیون قطعه ماهی قرمز به خاطر رنگ و لعاب سفره هفتسین و نگهداری درون ظروف دهانه تنگ و خیلی کوچک یا با رنگ تیره که مانع از ورود نور و اکسیژن میشود میمیرند در صورتیکه که اگر آنها را درون ظروف شیشهای بزرگ و دهان گشاد با رنگ روشن نگهداری کنیم، علاوه بر آنکه بر عمرشان میافزایییم میتوانیم در 13 فروردین به منزلگاه طبیعیشان باز گردانیم تا دریچهای برای شناخت بیشتر آئینهای نوروزی باشند.
روایتی دیگر از تاریخچه ماهی قرمز
دیدگاهها
2 پاسخ به “روایتی دیگر از تاریخچه ماهی قرمز”
-
با درود و خسته نباشید
هیچ منبع تاریخی ای درباره استفاده از ماهی قرمز به صورت زنده در فرهنگ ایران وجود ندارد. نمادهای ماهی در دیوارنگاره ها دیده می شود؛ اما نمی توان بین آن با حضور تزئینی ماهی قرمز سر سفره ها ارتباطی برقرار کرد. چنانچه کسی در این باره سندی می شناسد، سپاسگزار می شوم معرفی کند!-
درود بر شما،
ضمن تشکر از نظر سرکار، به نظر می رسد با توجه به تجارب گذشته، ورود حامیان حیوانات به مباحث تخصصی تاریخی به صلاح و منطقی نباشد.
با این حال، مستند به مشاوره هایی که بی پیش زمینه انجام شده، گویا نظر مورخین قابل استناد بر این است که کلیت نوروز رسمی نسبتا جدید است و بر خلاف نظر احساسی مردم به 2500 سال قبل باز نمی گردد.
اینجا را ببینید: http://www.iranicaonline.org/articles/haft-sin
استنادات حامیان حیوانات تا کنون به یک تابلوی کمال الملک و یا یک جام مطلای باستانی استوار بوده که چندان هم سند تاریخی محسوب نمی شوند. شاید بهتر باشد اجماع مورخین فرهنگی بر این زمینه حاصل شود و بر اساس آن با شناخت کافی جنبه های منفی نگهداری ماهی قرمز تبیین و اجرا شود.
برقرار باشید
-
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.