آیا حیات وحش ایران قربانی می شوند؟

دیده بان حقوق حیوانات ایران:  از طرحهای رویایی قبل از انقلاب تا طرح ایران رود در دولت آقای خاتمی و بالاخره اعلام دوباره اجرای طرح توسط آقای محمود احمدی نژاد ؛طرحی که با توجه به اوضاع و احوال کم آبی و بحران جدی در بخش های مرکزی ایران، باید بازخوانی و در صورت امکان عملیاتی شود. اما این طرح از جمله طرحهایی است که اثرات زیست محیطی آن باید در کنار آثار اقتصادی اش مورد بررسی قرار گیرد.
چند روز قبل مقامات کشورمان از کلید خوردن پروژه اتصال دریای خزر به خلیج فارس خبر دادند. این پروژه در چند مرحله انجام خواهد شد.

آیا حیات وحش قربانی می شود؟

دکتر اسماعیل کهرم، کارشناس ایرانی مسائل محیط زیست گفته است که ایده اتصال دریای خزر به خلیج فارس، از زمان ناصر الدین شاه وجود داشته، در زمان آقای هاشمی رفسنجانی نیز مطرح شده و تاکنون ادامه داشته، اما این پروژه تاکنون عملیاتی نشده و قابل اجرا نیز نیست. “ایده انتقال اب دریای خزر برای مصارف خانگی، کشاورزی و صنعتی به استانهای مرکزی از جمله سمنان هست، اخیرا مطرح شده، اما شوری آب دریاچه خزر 13 میلی گرم در هر لیتر است که قابل استفاده در این زمینه ها نیست، صرفه اقتصادی هم ندارد. از طرفی خاک سمنان و مناطق مرکزی قابل کشت نیست، کلا شن و خاک رس است. برای کدام مصارف کشاورزی و صنعتی قرار است این پروژه چند میلیاردی عظیم انجام شود؟”.

از طرف دیگر حیات وحش ایران  در صورت تحقق این طرح وضعیتی تازه را پیش رو دارد . احیای کشاورزی در مسیر این رود حیات وحش کویری را به طور حتم  تغییر خواهد داد ضمن آنکه عبور کشتی ها  آلودگی های زیست محیطی خود را دارد.

همچنین سئوالاتی درباره وضعیت تعادل املاح در آب خزر و تاثیرش بر آبزیان  و نوع حیات آبزیان در رود جدی الاحداث پیش می آید!!!

___________________

به نظر می رسد اظهار برخی شناخت درستی از اختلاف ارتفاع بین آبهای آزاد و دریای خزر با فلات مرکزی ایران ندارند! جایی که باید آب حدود 1000 متر صعود کند و از سلسله جبال مرتفع بگذرد عملا مفهوم چنین برنامه هایی قابل پیش بینی خواهد بود.

دیدگاه‌ها

2 پاسخ به “آیا حیات وحش ایران قربانی می شوند؟”

  1. ناشناس نیم‌رخ

    خیلی ببخشید ولی آدم نادان که شاخ و دم نداره!
    واقعاً عصبانی شدم از شنیدن دوبارۀ این طرح! احتمالاً موضوع مربوط به رانت برخی پیمانکاران باشه. وگرنه همه می دونن که این کار عملاً غیرممکن و عیرعقلانیه…
    آب چطوری از کوه البرز عبور کنه؟ آب وقتی رسید به کویر لوت و نمک چی میشه؟ غیر از اینه که باتلاق درست میشه؟! اختلاف ارتفاع سطح آب دریای مازندان(خزر) و خلیج فارس که به آبهای آزاد راه داره چی؟ غیر از اینه که باعث تخلیۀ آب دریای مازندارن میشه؟ اختلاف سطح شوری این دو آب چی؟ اختلاف موجودات با زیستگاهای متفاوت در این دو آب چی؟ و و و و ؟

    تنها حرف حساب برخی آقایان توجیه ترانزیت تجاری کالا از خلیج فارس و دریای مکران(عمان) هست، که این کار خیلی خیلی ارزانتر، ساده تر، کم تخریب تر برای محیط زیست با «راه آهن» حل میشه. یعنی قطار تجاری برای بارگیری به اسکله های جنوبی میره و بعد در محموله ها رو در اسکله های شمالی تحویل میده…

  2. محمود نیم‌رخ

    همیشه گفتن سنگ بزرگ علامت نزدنه

دیدگاهتان را بنویسید