چه خوب؛ حالا از طبیعت هم مهربانتر شده ایم! آسیب یابی فعالیت هایی که با نام حمایت از حیوانات انجام می شود

Animal-Rights-Watch-ARW-7321

دیده بان حقوق حیوانات: گروه ایرانیان مخالف گونه گرایی با انتشار مطلبی آسیب های مختصری که فعالیت های دفاع از حیوانات در کشور را تهدید می کند به رشته تحریر در آورده است که در زیر می خوانید. تقابل با گونه گرایی یکی از ریشه های مهم دیدگاه حقوق حیوانات است.

اکنون دیگر همه می دانیم، چند سالی است که بحث حمایت از حیوانات در ایران طرفداران بیشتری یافته و از این میان گروه های متعددی بوجود آمده که اکثرا در جهت حمایت از حیوانات تلاش (تلاشی که غالبا بدون هیچ چشم داشت و صرفا با انگیزه ی حمایت از حیوانات انجام می شود) می کنند. بدون شک برگزاری چندین تجمع، فعالیتهای گسترده حمایت از حیوانات ، تهیه مقالات و… بخشی از دستاوردهایِ تلاشِ خالصانه حامیان حیوانات می باشد.

و همچنین همه میدانیم که بدون شک وجود هرچه بیشتری سازمانها، گروه ها و افراد حامی حیوانات بسیار مفید خواهد بود، اما متاسفانه در کنار مزایای مذکور با توجه تعاملات بسیار پایین افراد و گروه ها در رابطه با سیاست گذاری برای چگونگی حمایت از حیوانات در کشور ایران و همچنین نبود جریانی هماهنگ و قدرتمند متشکل از گروه های حمایت از حیوانات برای کنترل بر فعالیتهای گروه ها و حامیان حیوانات، باعث شده است که این افزایش نیروی انسانی در موارد بسیاری حتی به ضرر حیوانات باشد.

جدای از ورود سودجویان به جریان حمایت از حیوانات و منفعت طلبی های ایشان (گرگانی در لباس میش) با نام حامیان حیوانات، متاسفانه بسیاری از حامیان راستین حیوانات نیز با الگوگیری نامناسب گاها ایجاد کننده ی رفتارهایی هستند که قربانی به جز حیوانات ندارد.
متاسفانه همه ما شاهد بوده ایم که در این چند سال، جریان حمایت از حیوانات ایران با ورود به شرایطی حساس درحال تغییر جهتی اساسی است. بدون شک علت بخش عمده ای از این تغییر رویکرد، کم کاری گروه های حمایت از حقوق حیوانات می باشد. تغییر رویکردی که در آن تصمیم گیری های احساسی و همذات پنداری بی اندازه با حیوانات از جانب بسیاری از دوستانمان، شرایط را برای بیان گفتمانی منطقی، عقلانی و علمی به خصوص در مبحث حمایت از حقوق حیوانات سخت کرده است.
رواج بیش از پیش تجارت اگزاتیک پت، ترویج تغذیه حیوانات به شکلی غیر منطقی، گسترش حمایت از گونه های خاص در شهرها و مناطق مختلف (جاده ها،حومه شهرها و …) ، ترویج و گسترش خرید و فروش حیوانات (حیوان بازی)، تایید و ترویج اولویت سنجی و تصمیم گیری برای زندگی و شرایط زندگی حیوانات (دوستی خاله خرسه) و … تنها بخشی از پیامدهای تغییر رویکرد جریان حمایت از حیوانات در ایران است.

در شرایطی که بخش عظیمی از فعالین حمایت از حیوانات ایران بهترین راه حمایت از حیوانات در کشورمان را غذا دادن به حیوانات شهری قلمداد می کنند وظیفه ی سنگینی بر عهده گروه های حمایت از حقوق حیوانات می باشد؛ که متاسفانه با درنظر گرفتن تعداد اندک این گروه ها و همچنین توان بسیار محدود آنها، آینده ی جریان حمایت از حیوانات ایران چندان روشن و دلگرم کننده به نظر نمی رسد.

 بدون شک تلاش برای تغییر رویکرد و خارج کردن بخش عمده ای از حامیان حیوانات از فضای مطلقا احساسی، آشنا کردن آنها با مفاهیم حقوق حیوانات و توجیه آنها در رابطه غیر اخلاقی بودن حق تصمیم گیری برای حیوانات از جانب انسان، هزینه های سنگین مالی و انسانی را طلبیده و نیازمند تلاش تمامی حامیان حقوق حیوانات می باشد.

منبع: ایرانیان مخالف گونه گرایی

دیدگاه‌ها

یک پاسخ به “چه خوب؛ حالا از طبیعت هم مهربانتر شده ایم! آسیب یابی فعالیت هایی که با نام حمایت از حیوانات انجام می شود”

  1. زهره نیم‌رخ

    مساله حيوانات شهري از حيات وحش جنگل و كوه و دشت جداست. اينها دو مقوله كاملا جدا از يكديگرند. از قديم الايام حيواناتي به نام حيوانات اهلي با انسان انس و الفت داشته اند. منافع دوطرفه في مابين وجود داشته و همچنان خواهد داشت. مرغ و گوسفند و گاو و كبوتر تامين كننده مواد غذايي انسان بوده اند. سگ هم بيشتر نگهبان گله و حافظ جان و مال انسان بوده است. اما با گسترش زندگي شهرنشيني دو حيوان اهلي اصلي كه هيچگاه انسان را ترك نكرده اند سگها و گربه ها هستند كه حتما مشيت الهي بنا به مصالحي اين دو حيوان را با انسان همزيست نموده است. اما گربه با فرهنگ اسلامي سازگار است و سگ با فرهنگ غربي. امروزه استرس حاكم بر زندگي شهري و دوري بالاجبار از طبيعت ايجاب مي كند كه ما يك سمبل از حيات وحش را همواره در كنارمان داشته باشيم كه آن چيزي جز گربه نيست. رجوع به روايات و احاديث و سيره نبوي و ائمه اطهار كه زندگي در كنار گربه را هرگز نفي ننموده اند و آنرا در مواردي هم توصيه نموده اند خود نشان از كامل بودن آيين اسلام است. گربه ها خانه را از حضور حيوانات و حشرات موذي پاك نگاه مي دارند. اگر توسط ما تغذيه شوند (سير باشند) هيچگاه موشي را كه شكار كرده اند نمي خورند. عدم نجس بودن گربه در شرع اسلام احتمالا برمي گردد به خاصيت فوق العاده پاك كنندگي بزاق اين حيوان. بزاق گربه سرشار از تركيبات ميكرب كش است و بر اساس تحقيقات دانشمندان يك ليوان بزاق گربه 80 درصد خاصيت دترجنتي بيشتري از آب لوله كشي دارد. همانطور كه مي دانيم گربه دائما خود را ليس مي زند. بنابراين موشي هم كه شكار مي كند با عمل ليس زدن دست و پا و بدنش ميكربي از موش را بر بدنش باقي نمي گذارد. از طرفي بر اساس روايات موقع خوردن گوشت بايد مقداري از آن به استخوان بماند تا صرف تغذيه گربه شود. بنابراين مساله انقدرها هم پيچيده نيست. ما مسلمانيم و براي هر مشكلي چاره اي هم داريم. امروزه محققان روانشناس در مطالعات متعدد در سراسر جهان بر تاثير بسيار مثبت و آرامش بخشي سگها و گربه ها بر روح و روان انسانها تاكيد دارند. افراد سالمند و انسانهاي تنهاي افسرده در مجاورت با اين حيوانها درمان شده و روحيه بسيار شادي پيدا كرده اند. امروزه در شهرهاي مختلف دنيا مراكز مختلفي تاسيس شده كه با استفاده از گربه ها مثلا صداي خرخر گربه مردم مختلف از افراد عصبي گرفته تا افراد خسته از كار و افسرده را آرام مي كند و به آنها انرژي مي دهد. اين مراكز رو به گسترش است. اين حيوانات زيبا كه سمبلي از گربه سانان كه محبوب ترين مخلوقات هستي اند به دليل جثه كوچكشان و به دليل اهلي و آرام بودنشان هديه هايي آسماني از جانب خداوند براي ما هستند. ما به آنها غذا مي دهيم و آنها هم با زيبايي شان و با ملاحتشان با حركات و رفتار و با خرخرشان به ما آرامش مي دهند. نه ما آنها را اسير مي كنيم و نه آنها از ما دلگيرند. فقط بايد آنها را واكسينه كنيم حال عقيم هم نمي كنيم با داروهاي ضد بارداري مي توانيم تكثيرشان را كنترل كنيم. فقط مي توانم بگويم اين حيوانات دريايي از مهرباني و صفا و آرامش به ما اهدا مي كنند فقط آنها از ما غذا مي خواهند. بايد همه گروههاي حامي حيوانات گرد هم آيند و شرايطي را فراهم نمايند تا هم دولت و شهرداري از آنها درآمدزايي كند و هم مردم به آرامش برسند و هم خود اين زبان بسته ها از اين وضعيت آوارگي و مشقت و خطر زير ماشين رفتن و … رهايي يابند.

دیدگاهتان را بنویسید