فرمانده پليس: برخورد با سگ‌گرداني در معابرعمومی

دیده بان حقوق حیوانات: فرمانده نيروي انتظامي گفت: پليس براي برخورد با افرادي كه با خودرو براي مردم مزاحمت ايجاد يا سگ‌گرداني در معابر عمومي مي‌كنند برنامه‌هايي آماده كرده است.

وي با تاكيد بر اينكه پليس براي برخورد با اين افراد برنامه‌هاي خود را آماده كرده است، اضافه كرد: با آغاز فصل بهار حضور مردم در تفرجگاه‌ها بيشتر مي‌شود كه وجود چنين رفتارهايي همچون ترافيك مصنوعي ايجاد كردن، سگ‌گرداني در معابر عمومي و … احساس ناخوشايندي براي مردم دارد.

فرمانده ناجا با اشاره به نقض قانون در برخورد با حمل‌كنندگان سگ در معابر عمومي اضافه كرد: اين موضوع در مجلس مطرح است و اميدواريم كه پايه‌هاي قانوني درستي در اين رابطه گذاشته شود و پليس هم عنوان كرده است كه اگر در برخي از مناطق تهران موضوع بدحجابي و ماهواره شيوع پيدا كرده است موضوع سگ شيوع ندارد و اگر قانوني در اين رابطه وجود داشته باشد پليس با قاطعيت برخورد مي‌كند.

وي تصريح كرد: پليس در رابطه با برخورد با اين موضوع هم در حال حاضر تصميماتي گرفته است چون بر اساس حداقل قانون حمل سگ و حيوانات به طور كلي بايد داراي ضوابط خاص باشد و براي اين موضوع از خودروهاي مخصوص استفاده شود. چون بالاخره سگ يك حيوان نجس است و نبايد در معابر باشد.

فرمانده نيروي انتظامي با بيان اينكه پليس با كساني كه اقدام به حمل سگ در معابر عمومي مي‌كنند، برخورد مي‌كند، افزود: براي امنيت تفرجگاه‌ها، معابر و رستوران‌ها، هماهنگي‌هاي لازم با فرماندهي انتظامي بزرگ تهران صورت گرفته است و پليس سخت‌گيرانه‌تر در اين رابطه وارد شده و با افرادي كه رعايت هنجارهاي اخلاقي را نمي‌كنند و ايجاد ناامني اخلاقي و مزاحمت مي‌كنند با شدت عمل بيشتري برخورد مي‌شود.

احمدي‌مقدم تصريح كرد: البته تلاش پليس باز هم انجام كار فرهنگي است و پليس مي‌خواهد از رفتارهاي نامناسب و ايجاد مزاحمت براي مردم پيشگيري كند.

وي ادامه داد: مردم انتظار دارند زماني كه با خانواده خود به گردش مي‌روند امنيت و آرامش داشته باشند كه پليس در اين رابطه اقدامات خود را به صورت جدي انجام خواهد داد.

دیدگاه‌ها

6 پاسخ به “فرمانده پليس: برخورد با سگ‌گرداني در معابرعمومی”

  1. آزاده نیم‌رخ

    نمیدونم این واژه نجاست از کجا تو دهن مردم افتاده …
    تمام موجوداتی که خدا آفریده پاک و طاهرند…کجای قران نوشته سگ حیوان نجسی هست
    مگه اصحاب کهف با خودشون سگ همراه نداشتند
    تو قران هم که ازش به نیکی یاد شده
    آخه تا کی میخواهیم گرفتار حرفای عبث و نادرست باشیم
    کاش یه کم فکر کنیم

    1. دیده بان حقوق حیوانات نیم‌رخ
      دیده بان حقوق حیوانات

      نجاست سگ مساله فقهی است و فقه برآمده از قرآن و احادیث و روایات و سنت است. تمام مسایل فقهی و جزییات اسلام در قرآن ومجود نیست و توسط متخصص (فقیه) استخراج می شود.
      به نیکی یاد شدن از سگ یا همراهی سگ با اصحاب کهف ارتباطی به نجس بودن یا نبودن این حیوان ندارد. طبق نظر اسلام، سگ نجس است. طبق نظر همین اسلام آزار سگ (مثل هر حیوان دیگر) حرام است. طبق نظر اسلام محبت به سگ (مثل هر حیوان دیگر) پسندیده است.
      یکی از بزرگترین اشتباهات برخی افراد برای حمایت از حیوانات، ورود غیر تخصصی به بحث نجاست سگ بوده. به زودی در این زمینه مطلبی منتشر خواهد شد.

  2. آزاده نیم‌رخ

    با تشکر از شما اما خدمتتان عرض میکنم که بنده اصلا” قصد نداشتم غیر تخصصی بحث کنم… براساس آخرین مطالعات انجام شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد که با همکاری نماینده ولی فقیه و امام جمعه این شهر انجام و منجر به انتشار یک رساله علمی در این دانشگاه گردید مشخص شد که تنها دینی که به نجاست سگ باور دارد دین یهود است!
    با مرور بر تمامی روایات و احادیث اسلامی اعم از شیعه و سنی تنها حدیثی که در آن کلمه نجس و آن هم دوبار آمده در موضوعی است که اجازه مصرف نیم خورده حیوانات مورد سوال شخصی از امام معصوم بوده که در آن عنوان شده که نیم خورده سگ نجس است.
    از آنجایی که از نظر قران به دهان گرفتن شکار و آلوده شده آن با بزاق باعث نجس شدن گوشت شکار نمی شود نتیجه گرفته میشود که نجاست نیم خورده ارتباطی با بزاق یا سایر بخشهای بدن حیوان ندارد و این نجاست قابل اطلاق به سگ نیست … همانگونه که مثلا” خون نجس است ولی بدن انسان که در تمام نقاط دارای خون است نجس نیست.
    سایر روایاتی هم که در مورد سگ عنوان میشود و حتی برخی روایتهای مشکوک که از سگ انتقاد شده است نیز هیچکدام اشاره ای به نجس بودن سگ ندارند.
    لطفا” این دیدگاه رو هم ثبت کنید تا اگر دوستان نظری دارند بهتر بتوان به نتیجه رسید

    1. دیده بان حقوق حیوانات نیم‌رخ
      دیده بان حقوق حیوانات

      از لطف شما و وقتی که صرف نوشتن فرمودید ممنونیم.
      بانی این ایده، فردی بود که ظاهرا در حال حاضر اقدام اشتباهش در این زمینه را پذیرفته.
      یکی از جالب ترین مشکلات وارد بر این شخص این بود که چطور ولی فقیه حکم نجاست سگ دارد ولی نماینده اش نه؟!
      دیگر اینکه بحث عدم آلودگی سگ چه ارتباطی با نجاست دارد؟ مگر نجاست به معنی آلودگی یا بیماری زا بودن است؟
      ما در فقه تخصصی نداریم و در نتیجه دخالتی هم در این زمینه نخواهیم داشت و مسوول شک در روایات فردی است که در این زمینه عالم باشد.
      هر یک از علما به تشخیص اجازه صدور فتوا دارند و در این زمینه نظر تمام علما یکسان است. حتی در صورت منافات نظرات، اجماع (که بحثی است تخصصی) است که نظر جمعی را معین می کند. از منظر قانونی هم نظر ولی فقیه زمینه ساز قانون است و مستند قانون کشوری. این بخشی از اطلاعاتی است که در زمینه مباحث فقهی وجود دارد.
      نجاست سگ دلیل بر آزار آن نیست و ما هم اگر به «بهانه» نجاست سگها مورد آزار قرار بگیرند، مخالفیم. به قانون ممنوعیت سگ گردانی نقد داریم و معتقدیم باید شرایط آسایش حیوانات را فراهم کرد ولی برای توجیه این تفکر، نه نجاست سگ را بدون علم به مساله زیر سووال می بریم و نه مساله را به سایر حوزه های اجتماعی مرتبط می کنیم.
      در صورت استقبال عزیزان، این مساله در بخشی جداگانه به بحث گذاشته خواهد شد.

  3. شراره نیم‌رخ

    اگر طبق نظر اسلام آزار سگ (مثل هر حیوان دیگر) حرام است و طبق نظر اسلام محبت به سگ (مثل هر حیوان دیگر) پسندیده است چرا به شکل فجیعی آنها را از صاحبانشان جدا کرده و معدوم می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  4. شراره نیم‌رخ

    مسئله جالب در این مورد این است که سگها فقط برای شهرهای بزرگ نجس هستند اما برای شهرهای کوچک که ابزار کار هم بشمار می روند نجس نمیباشند بطور مثال سگ های گله که از دام ها مراقبت می کنند هم باید باعث نجس شدن احشام شوند!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید