دیده بان حقوق حیوانات: جمعه ۶ خرداد ۹۰ ماده سگی به همراه دو توله شیرخوارش که جهت آموزش در شرایط بسیار نامناسبی نگهداری میشدند و در انتظار تشریح و مرگ بودند از یکی از دانشکدههای دامپزشکی توسط گروه «مخالفان آزمایش روی حیوانات» از مرگ نجات داده و به روستایی اطراف تهران منتقل شدند. اکنون سوال این است که آیا با نکشتن حیوانات، دانشجویان دامپزشکی میتوانند آموزشهای لازم را بیاموزند؟

سگها حتی روزی یکبار هم برای ادرار و مدفوعشان از قفس خارج نشده و مجبور هستند در سلولهای متعفن غذا بخورند و بخوابند
۱۳ سگ از نژادهای مختلف از اشپیتز تا سگهای بزرگ گله که گوش برخی بریده شده بود در قفسهای تنگ یک متری با سقفی بسیار کوتاه، در شرایطی کاملاً غیربهداشتی و ظالمانه نگهداری میشدند. در هر قفس چند سگ بدون آنکه مکانی مناسب جهت حرکت یا چرخش داشته باشند، قرار داشت. و متاسفانه مسئولان دانشکده دامپزشکی مدتها بود که به نظافت محل نگهداری این سگها توجهی نکرده و بوی غیر قابل تحمل عفونت فضا را پر کرده بود.
«سگدونی» به محل نگهداری سگها در دانشکده دامپزشکی گفته میشود و این واژه خود نشانگر وضعیت نامطلوب و غیرانسانی چنین مکانی است
زندگی در چنین شرایطی سزاوار هیچ موجود زندهای حتی یک سگ منفور نیست؛ به خصوص اگر این محل متعلق به یک دانشکده دامپزشکی باشد. دانشکده دامپزشکی باید محل آموزش، احترام و ارج نهادن به دیگر گونههای موجودات باشد. امروزه در اکثر دانشکدههای به روز، روشهای نوین آموزشی، جایگزین روشهای سنتیای که با درد، رنج و سپس مرگ ظالمانه حیوان همراه میباشد، شده است.
آنها روی باتلاقی از مدفوع و ادرار و مکانی که مدتهاست رنگ نظافت را به خود ندیده قرار دارند. به طوری که ادرار و مدفوع در کف محل نگهداریشان شناور مانده و این حیواناتِ بیدفاع که از درک و حساسیت زیادی برخوردارند مجبور هستند در چنین مکانهایی زندگی کنند
در واقع در اکثر دانشکدههای دامپزشکی جهان برای آموزش آناتومی از نرمافزارها در کنار اجسادی که به صورت اخلاقی تهیه شدهاند استفاده میشود. اجسادی که یا به مرگ طبیعی مردهاند و یا در اثر تصادفات و حوادث جانشان را از دست داده و توسط صاحبانشان اهدا شدهاند.
سگها دچار بیماری و سؤتغذیه هستند
در هیچ دانشکده پزشکی یا دندانپزشکی در جهان موجود زندهای را که هدف آموزش بوده و قرار است مورد درمان قرار گیرد به دلایل واهی نمیکشند. بلکه برای آموزش آناتومی از اجساد و برای آموزش مهارتهای جراحی نیز از بیماران واقعی استفاده میشود. در ضمن پس از انجام جراحی روی بیمار او را نمیکشند بلکه به دانشجو میآموزانند تا نهایت دقت را برای درمان صحیح بیمار بکار برد و سعی در بهبود حال او نماید.
محل نگهداری سگهای دانشکده دامپزشکی در قفسهایی تنگ و گرم قرار دارد و سگها در بدترین شرایط نگهداری میشوند.(این اتفاق در جایی صورت میگیرد که محل این بیمارستان دامپزشکی باغی چند هکتاری میباشد؛ مکانی که بخش کوچکی از آن میتواند برای نگهداری آزادانهتر سگها استفاده شود)
آموزش در دانشکدههای دامپزشکی ایران نیازمند تحول اساسی است؛ به صورتی که نباید هیچ حیوانی جهت آموزش کشته شود بلکه در عوض دانشجوها باید برای درمان و کاهش درد هر چه بیشتر بیمار تلاش کنند. در مقطع دامپزشکی عمومی نیازی به انجام همه جراحیها روی حیوانات نیست. آموختن بسیاری از جراحیها در مقطع تخصصی باید همانگونه که در رشتههای پزشکی انجام میشود صورت گیرد. جراحیهای متداول نیز باید روی دامهای بیمار انجام شود. در دانشکدههای پزشکی و دندانپزشکی گاهی ماهها دانشجو برای یافتن بیماری خاص در انتظار باقی میماند و هیچگاه یک انسان سالم را به قصد انجام یک جراحی، کالبد گشایی نمیکنند. گروه «مخالفان آزمایش روی حیوانات» سعی دارد روشهای نوین آموزشی را به دانشکدههای دامپزشکی معرفی کند و آماده یاری برای تهیه این ابزارها و مانکنها میباشد.
سگها حتی از حداقل بهداشت نیز برخوردار نبوده و مدتهاست که مسئولان این دانشکده دامپزشکی حتی محل نگهداری آنها را نیز تمیز نکردهاند(البته پس از صحبتی که با ریاست بیمارستان انجام شد، اقدام به تمیز کردن محل سگها کردند که از رسیدگی و توجه ایشان نهایت تشکر را داریم)
برای نمونه نرمافزار آناتومی سگ که در دانشکده «کلورودا»ی آمریکا توسط دکتر «والن» ساخته شده است، بنابر اخذ درخواست از سازنده، به طور رایگان در دسترس اساتید و دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. این نرمافزار مورد تایید اساتید بزرگ آناتومی ایران از جمله خانم دکتر «طوطیان»، دکتر «رادمهر» و دکتر «گیلانپور» قرار گرفته است. این نرمافزار شامل بیش از هزار مقطع از بدن سگ با تمام جزئیات به همراه توضیحات مفصل و مقاطعی که قابلیت چرخش ۱۸۰ درجه را دارند، میباشد. در بسیاری از کشورها از این نرمافزار در کنار اجسادی که به صورت اخلاقی تهیه میشوند برای آموزش آناتومی بکار میرود.
در کنگره دامپزشکی کیش که اردیبهشت سال جاری برگزار شد، آقای «نیک جوکس» نماینده سازمان بینالمللی «آموزش با شفقت» (InterNICHE) از انگلستان، به معرفی ابزارهای جایگزین در آموزشهای دامپزشکی پرداخت. ایشان همچنین ۲۲ اردیبهشت کارگاهی آموزشی در همین راستا در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برگزار کردند. وی مدعی است که روشهای جایگزین، تمام دروس دامپزشکی را پوشش میدهد و نیازی به آزار و کشتن حیوانات در هیچ درسی نمیباشد و استفاده از این روشها مقرون به صرفه است و همچنین کیفیت آموزش را بالا برده و اخلاقی نیز میباشد.
«نیک جوکس» نماینده سازمان بینالمللی آموزش با شفقت (InterNICHE) از انگلستان، به معرفی ابزارهای جایگزین در آموزشهای دامپزشکی میپردازد.
امید است که با بالا بردن سطح آگاهی و اطلاع از علم نوین و روشهای جدید آموزش که در سراسر جهان متداول گشته است، حقوق حیوانات، این همسایگان ارزشمند را رعایت کنیم و به آنها نیز فرصت آزادانه زیستن را بدهیم و دانشکدههایمان جایگاه آموزش مهر و شفقت با حیوانات باشد و نه جایگاه ترویج بیرحمی.
سگ ماده به همراه دو توله شیرخوارش قبل و بعد از آزادی از سلولهای دانشکده دامپزشکی
میدانستند دندان برای تبسم نیز هست و
تنها
بردریدند.
□
چند دریا اشک میباید
تا در عزای اُردواُردو مُرده بگرییم؟
چه مایه نفرت لازم است
تا بر این دوزخدوزخ نابکاری بشوریم؟
مرگ برای حیوانات اسیر در دانشکده های دامپزشکی یک آرزوست !
لعنت به تمام جانیان در […].
واقعا فرق سگ با موش آزمایشگاهی چیه؟