قابل توجه فعالان حقوق حیوانات: فراخوان سؤالات شرعی مخاطبان درباره احکام محیط زیست

Animal-Rights-Watch-ARW-8390

دیده بان حقوق حیوانات: فعالان حقوق حیوانات می توانند برای جلب توجه عامه به نگرانی های موجود در زمینه حقوق حیوانات و اهمیت یافتم بیش از پیش حقوق حیوانات در سطوح مختلف جامعه پرسش های شرعی مربوطه را به شرح ذیل برجسته کنند.

در آستانه هفته‌ی منابع طبیعی و روز درختکاری، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR به پرسش‌های شرعی مخاطبان درباره‌ی احکام محیط زیست مطابق با فتاوای حضرت‌ آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای پاسخ خواهد داد. کاربران گرامی می‌توانند سؤالات خود را تا ۳ اسفند ۱۳۹۳ در بخش نظرات این صفحه یا به شماره پیامک ۲۰۱۱۰ ارسال کنند. (مواردی از قبیل درختکاری، آلوده کردنِ طبیعت و معابر و آب و دریاها، استفاده از آبهای زیرزمینی، قطع و آسیب رساندن به درختان گیاهان ،آلودگی هوا، استفاده غیرضروری از خودروهای تک سرنشین، شکار تفریحی حیوانات، حقوق حیوانات، مصرف بی‌رویه آب، و منابع طبیعی…).

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده -عضو دفتر استفتائات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و رئیس مرکز موضوع‌شناسی احکام فقهی- به پرتکرارترین سؤالات مطابق با فتاوای معظم‌له پاسخ خواهد داد.

با توجه به کثرت پرسش‌ها، شما می‌توانید ابتدا نظرات منتشرشده در همین صفحه را مشاهده نمایید و یا به منابع فقهى موجود مراجعه کرده و اگر پرسش و پاسخ مدنظرتان را نیافتید، سؤال شرعی خود را نوشته و ارسال فرمایید.

منبع: khamenei.ir

دیدگاه‌ها

6 پاسخ به “قابل توجه فعالان حقوق حیوانات: فراخوان سؤالات شرعی مخاطبان درباره احکام محیط زیست”

  1. yousefy نیم‌رخ

    با سلام و خسته نباشید
    سوال من این است که نگهداری پردنگان وحشی در قفس که قابلیت اهلی شدن ندارند مانند مرغ مینا و جدا کردن این پرنده ها از زادگاه طبیعی به منظور فروش آنها؛ چه حکمی دارد؟

  2. nature نیم‌رخ

    در کمتر از یک هفته دو پلنگ در پردیسان تلف شد و دلیلش فقط مدیریت علیل و ناکارآمدی ست که بر پردیسان حاکمیت دارد هیچیک از این دو پلنگ مردنی نبودند
    تمام متخصصان و افراد با تجربه در کامنت های این پست:

    http://www.iew.ir/1393/12/05/33973

    انتقال پلنگ به تهران را اشتباه دانستند اما مسئولان پردیسان لجوجانه یک حیوان دیگر یک گنج طبیعی دیگر را قربانی نمایش تبلیغاتی خودشان کردند می دانم که سایت هایی امثال شما به دلیل همکاری با سازمان محیط زیست سعی می کنید از آنها تعریف و تمجید کنید و قادر به انتقاد به عملکرد سازمان نیستید فقط خواستم بگویم تمام حرفهای ما دروغ است ما به دروغ ادعا می کنیم عاشق حیات وحش و طبیعت سرزمینمان هستیم، وقتی در برابر مدیریت غلط سکوت کرده ایم.

    1. تحریریه نیم‌رخ
      تحریریه

      درود بر شما،
      سکوت اخیر دیده بان صرفا به دلایل سفرها و انتقالات منابع انسانی بوده است.
      بر خلاف نظر سرکار، سابقه چندین ساله دیده بان این مجموعه رابر خلاف مجموعه هایی که برای منافع موقتشان مبتلا به خودسانسوری شده اند، بهتر از هر چیز معرفی می کند. شاید بهتر باشد بجز خواندن اخبار سایت ها، روزنامه ها، رادیو و تلویزیون را هم رصد کنید تا این قضیه را بهتر درک کنید… حتی در 24 ساعت اخیر!

  3. nature نیم‌رخ

    فکر می کنم خیلی از ما سه روز است بغض در گلو داریم…
    سه روز است خیلی از ما سعی می کنیم اشکهای جمع شده در چشمهایمان نریزد…

    و فکر می کنم تنها چیزی که تا حدی خشم و غم ما را تسکین می دهد این است که
    سازمان محیط زیست، کلینیک دامپزشکی دانشگاه تهران و کلینیک دامپزشکی دانشگاه شیراز به دادگاه فراخوانده شوند.
    به سهم خودم انتظارم از سازمان های مردم نهادی چون شما اینست که حق این حیوان را پیگیری کنید و این سه مجموعه را ملزوم به پرداخت غرامت نمایید و این غرامت را برای ساخت آبشخور یا زیرگذر در زیستگاههای پلنگ و یوزپلنگ صرف نمایید.

    مثل روز روشن است که این حیوان به دلیل خودنمایی و عدم مدیریت درست و لجاجت های شغلی و حرفه ای میان عده ای مدیر نالایق کشته شد.
    وکلای علاقمندی مانند آقای شهرام […] علاقمند و داوطلب همکاری با موسسات مردم نهاد هستند و قطعا امثال ایشان می توانند شکایت نامه ای تنظیم و به دادگاه ارائه دهند…
    این اولین بار نیست که این اتفاقات می افتد خرس گرفتار در تله مازندران هم به دلیل به کفایتی مدیران در مدیریت بحران کشته شد این وضعیت یکبار برای همیشه باید دادگاهی شود…

  4. nature نیم‌رخ

    در کامنت بالا (بی کفایتی) منظورم بود و اشتباه تایپی ی را به ه تبدیل کرد.

  5. دانشجوی دکترای دامپزشکی نیم‌رخ

    پرسش نخست: حکم برداشت و جدا کردن حیوانات وحشی از محیط زندگی طبیعیشان و همچنین حکم خرید و فروش و قاچاق حیوانات وحشی که گنجینه های ملی کشور و حتی گنجینه های جهانی هستند، به خصوص که بعضا در معرض خطر انقراض و کاهش جمعیت و تهدید نسل هستند (نظیر سمندر لرستانی یا پرندگان وحشای و یا سنجاب ها که در خطر هستند)، چیست؟ و پول عایده از این راه چه حکمی دارد؟ همکاری عامدانه و آگاهانه ی برخی افراد در چنین مواردی که عمدتا بر خلاف قوانین حفاظت محیط زیست نیز است چه حکمی دارد؟

    پرسش دوم: در مواردی که در دانشگاه ها و شرایط آموزشی علوم پزشکی، جایگزین های روزآمد و کارآمد مناسبی برای حیوانات آزمایشگاهی باشد، آیا کشتار این حیوانات و روا داشتن رفتار بدون شفقت با این حیوانات به صرف آزمایشگاهی شماردن آنها و با توجیهات آموزشی (در شرایطی که قابل جایگزین کردن با فناوری های دیگر باشند)، جایز است؟ و اینگونه رفتار های فاقد شفقت با حیوانات آزمایشگاهی که بی آزار هستند از سوی دانشجویان و اساتید چه حکمی دارد؟

    پرسش سوم: ریختن زباله های صنعتی حاصل از کارخانه ها و همچنین ریختن زباله توسط رهگذران در طبیعت و منابع آبی از قبیل دریا و دریاچه ها چه حکمی دارد؟ به طور کلی عدم رعایت استاندارد های لازم توسط کارخانه ها که موجب تخریب محیط زیست و به خطر انداختن سلامت جانداران از جمله انسان می گردد، چه حکمی دارد؟

    پرسش چهارم: سالانه در روز های پیش از عید نوروز، میلیون ها ماهی قرمز از کشور های خارجی وارد می شود و یا در داخل پرورش داده می شود تا صرفا به عنوان یک شی قرمز رنگ نمادین، در سفره هفت سین قرار گیرد (بدون توجه به زنده بودن و نیاز های این حیوان) و این ماهیان، تقریبا در تمام موارد به دلیل بیماری و عدم تغذیه مناسب و عدم نگهداری صحیح و انسانی، به سرعت طی چند روز با درد و مشکلات فراوان یا بر اثر گرسنگی تلف می شوند (در حالی که ماهی قرمز در صورت نگهداری صحیح، می تواند عمری حدود 8 یا 10 سال نیز داشته باشد). حال با عنایت به توضیحات اخیر و وضعیتی که همه ساله در سطح شهر ها مشاهده می شود، آیا خریداری کردن میلیون ها ماهی و نگهداری نامناسب و کشته شدن آن ها به شکل سالانه، مصداق اصراف نیست و جایز است؟ و اینکه به طور کلی این رفتار کالاگونه با حیوانات و ارزان یا بی ارزش پنداشتن جان حیواناتی که خالق هستی چنین قیمت های ارزانی برای آن ها تعیین نکرده است، چه حکمی دارد؟

    پرسش پنجم: حکم بریدن و قطع درختان جنگلی یا نابود سازی آگاهانه و عامدانه ی طبیعت، چیست؟

    پرسش ششم: حکم طبیعت گردی، پرنده نگری، پروانه نگری (با دوربین دو چشمی و بدون هیچگونه آسیب زدن به آن ها) و به طور کلی بهره مندی از طبیعت و جذب توریست و ارز به واسطه جاذبه های زیستی و طبیعی کشور چیست؟ در آیات و احادیث در خصوص طبیعت گردی چه اشاراتی شده است؟ آیا جایگزین کردن طبیعت گردی که همراه آورنده ی ارز و گردش مالی برای محلیان بدون آسیب زدن به محیط زیست است با فعالیت هایی از قبیل شکار که آسیب زننده به طبیعت است با توجه به شرایط حساس محیط زیست در ایران و کاهش جمعیت حیوانات وحشی، از دیدگاه شرعی، به صلاح کشور و عقلانی است یا خیر؟

    با تشکر فراوان از دیده بان حقوق حیوانات

دیدگاهتان را بنویسید