دیده بان حقوق حیوانات/ سپهر سلیمی*: چرا بهتر است به جای کُشتن، کاشت؟! بیست دلیل نوشته ام در خصوص برتری کاشتن درخت در عید قربان به جای کشتن حیوان. در روزهای سخت محیط زیست ایران، کاشت درخت اگر بصورت اصولی، علمی و بر اساس نیازهای منطقه باشد یکی از راههای کمک به محیط زیست و همه ساکنان زمین خواهد بود:
اول: کشتار غیرمجاز دام در معابر عمومی، مغایر مقررات بهداشتی است و ارتکاب این عمل مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۳۷ قانون تعزیرات حکومتی می تواند موجب پیگرد قانونی قرار گیرد.
دوم: برخی از مراجع شیعه کشتن حیوانات در اماکن عمومی را شرعاً دارای اشکال می دانند.
سوم: طبق بخشنامه مرکز رسیدگی به امور مساجد بر عدم ذبح گوسفند مقابل ورودی مساجد تاکید شده است.
چهارم: اگر لاشه دام ذبح شده توسط دامپزشک معاینه نشود امکان وجود بیماریهای خطرناک و سرایت آن به دیگران وجود دارد.
پنجم: ذبح حیوانات در اماکن شهری و در حضور کودکان اثرات نامناسبی بر روان کودکان خواهد داشت.
ششم: انتشار تصاویر ذبح حیوانات در اماکن عمومی ممکن است تصویری خشن و نامناسب از مردم و فرهنگ کشورمان به جهان نشان دهد. این مساله بویژه در مورد حیواناتی مثل شتر و گاو بسیار صادق است.
هفتم: گازهای تولید شده از چهارپایانی نظیر گوسفند، بز و گاو یکی از دلایل گرمایش جهانی و تخریب لایه ازن است.
هشتم: گوشتخواری به منابع آبی لطمه شدید وارد می کند.
نهم: با قربانی کردن جان می گیریم و با کاشتن نهال، زندگی به وجود می آوریم.
دهم: منافع حاصل از گوشت قربانی فقط به عده ای محدود و در زمانی کوتاه می رسد ولی منافع حاصل از کاشتن یک درخت همیشگی بوده و همه مردم جهان را شامل می شود.
یازدهم: با کاشتن نهال به افزایش فضای سبز و تولید اکسیژن بیشتر کمک می کنیم.
دوازدهم: خونابه دام ذبح شده می تواند حامل میکروبهای خطرناک برای سلامتی انسان باشد.
سیزدهم: کاشت درخت باعث زیبایی محیط زندگی مان می شود.
چهاردهم: درخت کاشته شده به عنوان یادگاری از نذر ما، سالهای سال باقی می ماند و خاطره ساز می شود.
پانزدهم: با کاشتن به جای کشتن ثابت می کنیم جامعه و فرهنگ پویایی داریم که می تواند همگام با شرایط روز، رسوم کهن را بهینه و به روز کند.
شانزدهم: کاشت درخت به حفظ محیط زیست پایدار کمک می کند.
هفدهم: در متون اسلامی سفارش بسیاری به کاشتن درخت شده است به طوریکه درخت یکی از شش موردی است که پس از مرگ به شخصی که آنرا کاشته سود می رساند. یا در حدیثی آمده: کسی که درختی بکارد خداوند نیز برای او در بهشت درختی می کارد.
هجدهم: نیمی از جنگل های ایران در سه دهه گذشته نابود شده است.
نوزدهم: حیوانات همانند انسان ها جان دارند و جانشان را دوست دارند. کشتن حیوان مغایر با حقوق حیوانات است.
بیستم: بیش از نود درصد حیات وحش ما طی چهار دهه گذشته نابود شده. بسیاری از حیوانات کشورمان در خطر انقراض هستند. با کاشتن درخت به جای کُشتن حیوان می توانیم فرهنگ حمایت از حیوانات را گسترش دهیم و به حفظ باقیمانده میراث جانوری کشورمان کمک کنیم.
* فعال حقوق حیوانات و محیط زیست
____________________________
با سلام و سپاس
مطلب جالب شما را با نام خودتان در دو وبلاگ خود به اشتراک گذاشتم.
شما اولین کاری که باید بکنید این است که مردم را راضی کنید که گوشت نخورند و بعد هم در کشتارگاه ها را ببندید…
گیر دادن به قربانی کردن سالی یک بار که مشکلی را حل نمی کند!!
زندگی به جای مرگ؛ سرسبزی وخرمی به جای پژمردگی وافسردگی .توان انسان عقل اوست وعقل او چراغ روشن زندگی اوست. همگی بتوانیم در سراسر وطنمان این اندیشه نو وانسانی به مرحله اجرا در آوریم.
آقاینویسنده!
وقتی دلیل قربانی کردن رونمیدونید و اطلاعی ندارید، مجبور نیستید مطلب بنویسید!
موضوع قربانی کردن در اصل رساندن غذا به مستمندان هست!
اما کاشت درخت، شکم فقرا رو پر نمی کنه!
نگو که این هم می تونه به نوعی زندگی به همه بده! چون باز شکم مستمندان و فقرا خالیه! بهتره بجای تغییر دادن احکام اسلامی، عقاید خودتونو مورد بررسی مجدد قرار بدید!
آخه آقای رضا
شما هم نمی دونی الان این دوره چیزهای مهم تر از شکم هست ؟
هزار سال پیش شاید اما الان چیزهای مهم تر مانند خرج تحصیل و … هست که شاید مهمتر باشه به جای شکم
شما نمی دونم چرا اصرار دارید که حیوان بیچاره حتما باید سرش را خرخر ببرن تا شما فکر کنی خدا راضی میشه !
کاملا با شما موافقم
کلا بعضیها […] !!!؟؟؟؟؟!!!!؟؟؟
شمام وقتی چیزی نمیدونید نظر ندید، چون شکم فقرا پر نمیشه، شکم پولدار پر میشه و البته خودنمایی شون!!!!
واقعا برای فقراست؟؟؟؟ اونم پیش چشم مردم؟؟ جمع کن آقا خودتم سیاه کاری براااادر!!
آقا شمام هیچی نمیدونی آخه! کدوم شکم پر شده؟؟ بعدشم شکم هر روز خال میشه!! باید پرش کرد!! […]
[…]
شمام در جهت کسبش باشید، پیامبر برای بیرون آوردن جاهلانی مثل شما
از جهلات زندگیشو گذاشت، شماها از اسلام فقط شکمشو دیدین
[…]
با سلام. عمده مطالبتان درست است. ولی فراموش نکنیم شما دارید در باره شیوه کار بحث می کنید حال آنکه توجهی به فلسفه قربانی کردن که همانا سیر کردن شکم گرسنه است، نکرده اید. آیا سیر کردن گرسنه بد است؟ اینکه ماغیر بهداشتی این کار را انجام دهیم و یا در معابر عمومی و یا با ریختن خوانابه معبر را کثیف کنیم دلیل بر بد بودن قربانی نیست. شیوه غلط است. اگر شیوه درست باشد و ماهم فامیل را جمع نکنیم دنده کباب گوشت قربانی را سق بزنیم و گوشت قربانی را به فقرا برسانیم ، کار بسیار خوبی است.
در اسلام به مناسبت هر جشن و شادی و رخداد نیکو، باید ان شادی بین دیگران و بویژه فقرا هم تقسیم شه
در عید فطر، زکات فطر واجب شده.
در روز جمعه که عید مسلمانان است، صدقه دادن .
در عروسی ها، سور دادن
و در هنگام تولد نوزاد، عقیقه کردن.
شما طوری وانمود کردید که گویا قربانی کردن گوسفند اقدامی غیراخلاقی و غیربشری و جنایت امیز است !!! که اگر بود کسی نباید گوشت میخورد .
بلکه هدف این کار، صدقه دادن و تقسیم اموال بین فقراست تا انها هم در شادی این جشن بزرگ شاد شوند.
اسلام دین انسانیت و مهربانی است.
امیدوارم ب هدفتان برسید!!!!!!!😀😀
فعلا که تو اکثر جاها فقط به اصطلاح برای خون کردن گوسفند میکشن.بعدشم اقای سلاخ لاشه رو با خودش میبره و هیچ خبریم از تقسیم گوشت قربونی نیستش.اگرم باشه گوشتشو بین همسایه و فامیل و دوست و اشنا تقسیم میکنن که همشونم یخچالاشون پر گوشتو مرغه.
این قربونی کردن جنبه تشریفاتی گرفته.خیلی کمن کسایی که گوشتشو بین فقرا تقسیم کنن.
کاملا موافقم، […]
کلا بعضیها […]
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم برادر ما با دلایل شما موافق هستیم و از این به بعد به کشتارگاه مراجعه خواهیم کرد .
با عرض سلام.
دوستان اینکه هرسال بیایم و سر یه مشت گوسفند بی گناه رو سر ببریم خود خداهم راضی نیست. به جای اینکار ناپسند پول اون گوسفندو بدین به یه زوج که قدرت خرید جهیزیه رو ندارن یا یه درخت بکاریم یا به یه بیمار نیازمند که پول دارو نداره و … بخدا اینجوری خدا بیشتر خوشش میاد.
بسیار مطلب خوبی است. فقط مسأله این است که با وجود بحران آب، شاید حالا باید بگوییم به جای کاشتن درخت، مواظب باشیم که درختان موجود از بین نروند.
انسان به گوشت نیاز داره در ضمن خیلی از همین قربانی ها هم بین مستضعفین پخش میشن و در ضمن این قانون و سنت اسلامیه چه ربطی داره